Hej! En till ny här som behöver lite snålskjuts och vägledning i rätt riktning för att installera pardörrar.

Vi kör måtten direkt (allt i cm):

- Dörrblad: 64 x 200 (dvs inte standard, som jag förstått det)
- Modulmått: 139 x 270

Material nuläge:
- Kolmårdsmarmor på golv där de ska sitta.
- Innerväggar är byggda i tegel, så mest troligt att det är tegel. Låter dock en aning ihåligt på vissa ställen.

- Dörrarna är i ekfanér med glas (50-talsliknande).

Plats:
Tanken är att de ska sitta i slutet av en hall/tambur som går över till ett vardagsrum. I dagsläget är det helt öppet upp till taket där det tidigare suttit ett valv som tidigare ägare bankade sönder...

Övrigt:
- Det finns i dagsläget ingen dörrkarm och när dörrarna är helt installerade så behöver det täppas igen ovanför upp till tak (väljer förmodligen bort överljus som kan bli svårt att hitta som passar. Blir antagligen enklare med en "vägg" istället).

Det här inget jag planerar att göra själv. Finns många detaljer, som t.ex. orginaltrösklar och dörrfoder som behöver harmonisera. Dörrarna verkar också ligga mellan två standardmått (62.5 och 70), om jag förstått det rätt (specialtillverkas?).

Min tanke är att försöka hålla nere på kostnaderna för hantverkare så mycket som möjligt och ta till hjälp där det verkligen behövs.

Finns det någon som har kommenterar kring vad man kan förvänta sig ifall man anlitar någon? Vad är vettigt i tid och pris? Kan man göra något själv som underlättar. Alla tips är välkomna.
 
Ingen alls som vet vart man vänder sig ifall man vill hitta dörrkarmar till äldre dörrar?

Tydligen så mäts dörrbladet utan sin falsning (?) och då blir dem 62.5 cm, vilket ju är bra. Dock så är höjden 200 cm. Prick.

Efter en runda hos byggiganterna så börjar man tappa hoppet att man kan få dörrarna på plats, utan att behöva hosta upp en kvarts årsinkomst...
 
Har du inget snickeri i din närhet som kan hjälpa dig?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du inget snickeri i din närhet som kan hjälpa dig?
Självklart finns det! Tänkte att jag först skulle fråga yrkeskunnigt folk här om råd och tips för att reda ut frågetecken innan man tar snickerivägen, vilket ändå får anses vara sista utvägen då det mest stor sannolikhet kan bli kostsamt ifall man ska nytillverka något efter mått.

Tack för ditt svar Matti.
 
BirgitS
Den första standarden (kallas numera gammal standard) kom 1962 så är dörrarna äldre än så är de från en tid när varje snickeri hade sina egna mått som de levererade till hus som byggdes i området. Då får man antingen måttbeställa hos en snickare eller bygga om standardkarmar så att de passar till de gamla dörrarna.
 
Roligt att du vill återbruka gamla dörrblad!
Om jag förstår saken rätt har du överfalsade dörrblad?! Då tror jag att det blir lika mycket jobb att anpassa fabrikskarmar som att specialtillverka nya.
Jag skulle beställa karmarna från ett snickeri och köra dit dörrbladen så att de kan se till att de passar ihop. Dörrbladen kan behöva anpassas för nya gångjärn. Om jag hade tid och kände mig händig skulle jag montera karmarna och bygga väggen ovanför själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den första standarden (kallas numera gammal standard) kom 1962 så är dörrarna äldre än så är de från en tid när varje snickeri hade sina egna mått som de levererade till hus som byggdes i området. Då får man antingen måttbeställa hos en snickare eller bygga om standardkarmar så att de passar till de gamla dörrarna.
Du har helt rätt i det du säger.

Dörrarna verkar dock vara relativt nytillverkade och har förmodligen tillverkats för att passa/ersätta tidigare pardörrar från 50-talet. Det som verkar krångla till det hela ytterligare är att de har anpassats efter en karm som jag tror var anpassad för just orginaldörrarna, och har antagligen kapats något underifrån då måtten till gångjärnen avviker något. De är dock väldigt fina, tidstypiska och tillverkade med mönstrat glas.

Nåväl. Får bli en runda hos ett par snickare (bor i Stockholm) och så får vi se ifall det är görbart eller inte.
 
K Kingfries skrev:
Roligt att du vill återbruka gamla dörrblad!
Om jag förstår saken rätt har du överfalsade dörrblad?! Då tror jag att det blir lika mycket jobb att anpassa fabrikskarmar som att specialtillverka nya.
Jag skulle beställa karmarna från ett snickeri och köra dit dörrbladen så att de kan se till att de passar ihop. Dörrbladen kan behöva anpassas för nya gångjärn. Om jag hade tid och kände mig händig skulle jag montera karmarna och bygga väggen ovanför själv.
Nej de är inte överfalsade likt de äldre dörrar vi har utan bara på sidan där dörrbladen går ihop. Vi har andra dörrar med överfalsning däremot men de behöver inte röras, tack och lov.

Blir några rundor hos några snickarmänniskor först som sagt, för att se vad det kan landa på.

Väggen ovanför behöver antagligen reglas och material för att isolera. Låter som ett standardjobb för någon hantverkare som också har alla verktyg. Men först behöver dörren vara på plats och så får vi ta väggen efteråt.
 
Har kontaktat ett par snickarbolag i veckan och fått svar av två hittills (säkert semestertider). Utan att nämna några namn så är det alltså omkring 10.000kr(!) som folk vill ha för att sätta ihop ett par karmstycken. Låter hederligt i mina öron.

Är det verkligen så mycket jobb när man har färdigt karmvirke på lager? Känns som man hade kunnat köpa färdigfalsat karmvirke själv och sen borra hål för kantregel och använda ett stämjärn för att få gångjärnen på plats...
 
Klart du kan göra det själv. Bara köpa snickeritorrt virke och börja såga till bitarna.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Klart du kan göra det själv. Bara köpa snickeritorrt virke och börja såga till bitarna.
Har svårt att avgöra nivån av ironin i ditt svar, framförallt med tanke på att du också föreslog snickarhjälp först.

Ska hursomhelst invänta svar från fler yrkeskunnigt folk och se vart det här landar.
 
Jag var inte ett dugg ironisk. Du tycker det är dyrt att köpa färdiga vilket det är om man inte har kontakter. Därför föreslog jag att du skulle göra egen karm för att hålla kostnaderna nere.
Mitt första svar för att jag vet att du inte kan köpa en karm till en gammal dörr på något byggvaruhus.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Klart du kan göra det själv. Bara köpa snickeritorrt virke och börja såga till bitarna.
Det är ju inte alla givet, men med färdighyvlat virke och vassa verktyg är det absolut värt ett försök om man inte är händig och/eller beredd att leja bort arbetet och betala vad som begärs.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag var inte ett dugg ironisk. Du tycker det är dyrt att köpa färdiga vilket det är om man inte har kontakter. Därför föreslog jag att du skulle göra egen karm för att hålla kostnaderna nere.
Mitt första svar för att jag vet att du inte kan köpa en karm till en gammal dörr på något byggvaruhus.
Jag uppskattar svaret. Tack för det.

Behöver ta kontakt med fler och se vad som är rimligt. Jag betalar inte någon 10000kr för att skruva ihop lite karmvirke. Helt uteslutet.
 
Det finns ju färdiga karmar att beställa inkl. tröskel och karmskruvar med mått 13.3x21 (mina dörrar är 62.5x200 med tappbärande gångjärn) för ett par tusen kr.

Tanken är att kapa ner karmsidorna 3 cm och sätta dit sina egna gångjärn. Osäker på vad standardavståndet mellan gångjärnen är på dessa karmar för just modulhöjd 21 och ifall fräsningen blir till ens fördel eller nackdel ifall man vill sätta dit sina egna gångjärn.

Bor f.ö i en lägenhet och har nog en fogsvans liggandes någonstans...
Går ju annars låna någons verktyg, typ stämjärn.

Synpunkter någon? Nackdelar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.