Hej,

mitt vattenburna värmesystem tappar tryck. För ett par veckor sedan gjorde jag en runda luftningar på övervåningen och fick då springa rätt ofta ned i källaren för att fylla på. Jag upptäckte att trycket försvann igen över natten så någonstans måste det finnas en läcka. Nåt vatten har jag dock inte sett. Möjligen är läckan så lite att allt dunstar bort. Eller det sitter i väggen.

Hur hittar man det?

Huset är från 80 och 90-talet med de ursprungliga raddarna förutom två som är bytta. VP från 2010. en-rörslinga på ÖV, tvårörsystem på NV.
 
Känns som ett trasigt expansionskärl då du varit ofta för att fylla på vid luftningen.

Protte
 
Exkärlet är litet och sattes dit 2010 i samband med VP. Jag ska kolla kopplingar mer ficklampa.
 
Jag tror att jag hittat läckan: övertrycksventilen. Övertrycksventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade fästat en plastpåse under skvallerledningen och den blev full med vatten över natten. Vad ska jag göra nu? Jag öppnade ventilen så att vatten strömmade ut några gångar men det hjälpte inte. Antagligen är det nån skit i tätytan. Kan man laga dessa utan att behöva tömma hela systemet?
Trycket brukar sjunka tills knappt under 1 bar, tyvärr anger inte manometern om det är 1 bar övertryck eller 1 bar absoluttryck.
Kan man leva med det till sommaren? Jag vill inte pytsa i nytt vatten varje dag/vecka för att inte tillföra mer syre.
 
Med erfarenheten av läcka i värmesystemet så fungerar det trots att trycket är nere på noll bara man inte försöker lufta elementen.
Det fungerar om det är mindre än 10 meter till översta elementet.

Det bör vara möjligt att byta ventilen utan alltför mycket vatten kommer ut om man stänger alla ventiler och termostater, men visst, kör till sommaren med noll tryck, slutar värmen fungera så går det fylla på.

Protte
 
Hej,
detta är typiskt om ni inte har rätt förtryck i expansionskärlet, vattnet trycks ut vid variation av vattentemperaturen, enkelt att åtgärda med en luftpump med tryckmätare !
1. Sänk trycket till noll på mätaren genom att öppna säkerhetsventilen.
2. Anslut en luftpump (vanlig handpump) på kärlets luftnippel (i botten under den svarta kåpan) och kolla trycket, skall vara min 0.5 bar
3. Pumpa in luft tills att trycket är minst 0.5 bar, vattentrycket måste fortfarande vara 0, öppna annars ventilen igen.
4. Fyll sedan på vatten till normalt tryck. Detta löser förmodligen problemet.
OM säkerhetsventilen behöver bytas kan det göras utan att tömma systemet, när trycket är 0 så hänger vattnet kvar i systemet även om man tar bort ventilen, det räcker att hålla för med en trasa tills man får dit den nya ventilen !
MVH
 
  • Gilla
Bengtt och 3 till
  • Laddar…
Tack, Bert. Jag antar att du menar 0.5 bar övertryck dvs 1.5 bar absoluttryck. Jag visste inte att kärlet har en luftventil, jag trodde det var "sealed for life".
 
  • Gilla
trippo
  • Laddar…
Man pratar ju alltid om övertryck, det är ju också vad din manometer visar.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Nja, kanske i detta sammanhanget. På mitt jobb blandas det friskt med absoluttryck och övertryck, inte konstigt att det blir fel ibland.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.