Hej på er!

Har någon bra tips på hur man lokaliserar en bra kontrollansvarig? Känns mkt viktigt och angeläget att man får tag på en engagerad och kompetent person!
Kanske någon här som tom kan rekommendera någon?!
Har försökt googla kontrollansvarig och Kristianstad men hittar inte så mkt information...
Var även inne på Rejta men de fanns bara omdöme om en person och han hade fått både ris och ros...
Är mkt tacksam för all hjälp och tips som vi kan få!

Tack på förhand :))! /C
 
S
Jag undrar också samma sak. Eftersom jag har funderat på att köpa huset från utlandet, så vill man ha en extra kompetent kontrollansvarig för att se till att allt är som det skall.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Ibland kan man få bra tips från stadsbyggnadskontoret. De kommer förmodligen att säga att de inte får rekommendera någon, men säg bara om de kan droppa några namn, så tar du referens själv. Eftersom de har löpande kontakter med kontrollansvariga brukar de ha en god bild av vilka som är bra och vilka som är dåliga.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Ibland kan man få bra tips från stadsbyggnadskontoret. De kommer förmodligen att säga att de inte får rekommendera någon, men säg bara om de kan droppa några namn, så tar du referens själv. Eftersom de har löpande kontakter med kontrollansvariga brukar de ha en god bild av vilka som är bra och vilka som är dåliga.
Strålande, tack Marlen!
 
PUL sätter kanske käppar i hjulen men annars hade det ju varit bra att kunna rejta dem :)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
S
Fast exakt vad ansvarar en kontrollansvarig för? Är certifieringen tillräckligt för att kontrollansvarig skall kunna bedöma kvaliteten på vad som levereras?
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
En KA ska kontrollera att myndigheternas krav efterlevs. Att man har tillräckliga kunskaper om detta är styrkt i och med att man certifierat sig, dels genom redovisad arbetslivserfarenhet samt genomgången kurs med tillhörande tentamen. Denna tentamen skall upprepas vart 5e år.
 
Vanbeasten skrev:
Att välja en certifierad KA enligt nya PBL, som är medlem i SBR är en bra start. Gå in där och kolla vilka certifierade KA som finns i Skåne. Sen är det bara att ringa runt.

[länk]
Har fått kontakt med tre stycken som uppfyller ovanstående och som verkar bra, ska dock höra mig för med en fjärde person innan slutgiltigt beslut! Tack för bra tips!!!
 
skussen skrev:
Fast exakt vad ansvarar en kontrollansvarig för? Är certifieringen tillräckligt för att kontrollansvarig skall kunna bedöma kvaliteten på vad som levereras?
Frågan tror jag är bra beskriven av Volvo men för min del handlar det även om att hitta en KA som är engagerad och som inte bara gör det han "måste" göra. Om jag har förstått saken rätt så åligger det KA att besöka bygget vid minst ett par tillfällen då även kommunen närvarar men jag ser gärna att KA närvara vid fler tillfällen än så tex i samband med Schaktarbetet, vid anläggning av grund samt att han gör diverse stickprover så som tex fuktmätning. Man ska nog ha klart för sig att KA inte har något ansvar i dessa frågor (kan inte ställas till svars) eller ansvar om ngt skulle göra på fel sätt men det är en sakkunnig person som kan ställa diverse frågor till entreprenörerna under tiden huset uppförs! I övrigt är det väl mkt pappersexercis som ska kontrolleras och hanteras.
 
Enda sättet att hitta "rätt" individ, oavsett om det är en KA, arkitekt, entreprenör eller liknande är att ta referenser och prata med ett antal personer som anlitat denna.
Bäst är om man kan få rekommendationer från vänner och bekanta.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
volvo skrev:
Enda sättet att hitta "rätt" individ, oavsett om det är en KA, arkitekt, entreprenör eller liknande är att ta referenser och prata med ett antal personer som anlitat denna.
Bäst är om man kan få rekommendationer från vänner och bekanta.
Mm, men det är svårare än man tror. Har ställt frågan till tre KA nu varav en ville referera till kommunen, en annan pratade bort frågan men när jag frågade igen sa han att han kunde ge om det skulle komma att bli aktuellt och den sista kunde ge men var inte säker på om han skulle få goda referenser (menade att man som KA ibland ansågs som en besvärlig person som ställer massa krav). Så nu återstår ytterligare en KA som jag ska kontakta i morgon haha 😊.
 
ChristinaH skrev:
Hej på er!

Har någon bra tips på hur man lokaliserar en bra kontrollansvarig? Känns mkt viktigt och angeläget att man får tag på en engagerad och kompetent person!
Kanske någon här som tom kan rekommendera någon?!
Har försökt googla kontrollansvarig och Kristianstad men hittar inte så mkt information...
Var även inne på Rejta men de fanns bara omdöme om en person och han hade fått både ris och ros...
Är mkt tacksam för all hjälp och tips som vi kan få!

Tack på förhand :))! /C
Jag har med byggt i Kristianstad, inte billigt med rätt person :)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Andper skrev:
Jag har med byggt i Kristianstad, inte billigt med rätt person :)
Kan jag tänka mig! Har du lust att delge vem du anlitade och om du var nöjd?! Gärna vad det kostade också 😊!
 
ChristinaH skrev:
Kan jag tänka mig! Har du lust att delge vem du anlitade och om du var nöjd?! Gärna vad det kostade också 😊!
Nä skämt och sido, jag var själv kvalitetsansvarig samt byggherre 😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.