Jag har fått en offert från Svea Solar där det ingår 36 paneler "Core 435W" och en växelriktare "SolarEdge".

Jag skulle vilja veta mer om dessa komponenter och om de är bra eller inte, men jag hittar inga uppgifter på nätet (söker väl på fel sätt)...
Panelerna hittar jag inte alls men SolarEdge växelriktare leder till en massa olika modeller så där måste Svea Solar bli mer detaljerade i offerten.

Dessutom undrar jag vad en "optimerare" gör, det ingår 36 sådana också, dvs en per panel.

Är Svea Solar f.ö. seriösa och pålitliga leverantörer?

--Edit--
Extra fråga:
är måtten på solpaneler standardiserade (och i så fall vad är storleken) eller varierar det?
 
Redigerat:
Skriv till dem och fråga, endast de kan besvara din undran.

Generellt, SolarEdge bygger på optimerare under varje panel vilket kan ha fördelar men även att det blir dyrare och att det är fler komponenter som kan fallera.

Omdömen om SveaSolar, tja. De är en av de största i Sverige på detta, kolla Trustpilot eller andra omdömessajter och försök värdera den info du kan få därifrån. Vi hade inga problem med den leverantören med det är endast ett enstaka fall, inget att bygga en uppfattning på.
__
PS. Optimerare kan jag ge svar på: i många driftslägen är delar av taket och paneler skuggade, av omgivande vegetation, hus, huvar, snö litet här och där. Vad optimerarna gör är att se till att varje enskild panel gör vad som är möjligt för att generera el, i stället för som i enklare system att den svagast producerande panelen bestämmer output för en hel slinga/sträng av seriekopplade paneler.
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
S
Har du tak med vandrande skugga eller takfall åt olika riktning eller lutning?
Annars är det ingen fördel med optimerare/ Solaredge-system eftersom det blir dyrare med optimerare än utan.

Fördelen med Solaredge, förutom att det kan vara positivt för produktionen, är att man kan se vad varje panel ger för effekt.

Här är en skärmdump från min anläggning idag.
Skärmklipp av SolarEdge applikation med fysisk layout av solpaneler och energiproduktionsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Måtten på panelerna kan variera aningen, men generellt är de liknande fast exempelvis 500W panelerna är avsevärt större.

Omöjligt att veta vilken växelriktare, men jag hade sett till att inte få systemet CC90 monterat. Går snabbt för mig som installatör då jag slipper slipa pannor, krokarna hakas direkt över bärlekten utan att skruvas fast och pannan skjuts ner igen men skenan är generellt flexibel och känns väldigt plastig och instabil. En gång stod jag på skenan mellan två fästpunkter och smågungade, då sprack den helt i plasten.

Från ledningens håll uppmuntrades vi inledningsvis till CC90, men många av mina kollegor föredrog Esdecs krokar och aluminiumskenor. Weland ståls produkter är dock bättre än Esdecs. Men även på Sveasolar är det som i resten av branschen, kollegor kopplade... innovativt. Ibland skav på kablar, inte upphängda, helt fel MC4 pressback m.m. men det är stor variation mellan arbetslagen.
 
S sinuslinus skrev:
Har du tak med vandrande skugga eller takfall åt olika riktning eller lutning?
Annars är det ingen fördel med optimerare/ Solaredge-system eftersom det blir dyrare med optimerare än utan.

Fördelen med Solaredge, förutom att det kan vara positivt för produktionen, är att man kan se vad varje panel ger för effekt.

Här är en skärmdump från min anläggning idag.
[bild]
Varför har du optimerat system, olika taklutningar?
 
Frågan inte riktad till mig men mitt svar är att det finns gott om vandrande skuggor från omgivande bebyggelse (mest under tidig vår - sen höst), huvar på taket, vegetation. Resultatet har blivit bra med SolarEdge och optimerarna under alla paneler.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Jag har varit ute ett tag, men svarar här på allt ovanför.

1) Vi har ett låglutande sadeltak (6 graders lutning) med takåsen pekande åt SydSydVäst. Dvs det är två ytor som får olika infallsvinkel från solen. Husets dimensioner är 20x7 m med ett atrium på mitten som tar bort 5,5 m av ena sidan på huset.

2) Pga lutningen så kan bara papptak läggas, det måste visst vara minst 14 grader för takpannor. Så på mitt tak måste man sätta metallstöd som skruvas fast genom pappen in i råsponten och sedan läggs en täcklapp över som svetsas (smälts) fast.
Ska tydligen bli helt tätt.

3) De här optimerarna fanns bara med i listan av detaljer i systemet, ingen förklaring varför eller så. Och kostnaderna är inte detaljredovisade för något, bara en slutsumma.

4) Inga träd i närheten som skuggar (utom möjligen tidig gryning när solen står lågt).

5) Vi kan inte ha batteri i systemet för det finns ingenstans att ställa upp det.
Huset är enplans på platta och har boyta 122 kvm. Får sätta växelriktaren på väggen utomhus intill entrédörren tex.

6) Vi gör av med c:a 16.500 kWh/år numera efter att vi satte in luftvärmepump.

7) Vi har en laddbox (enfas 16A) till vår VW Passat GTE laddhybrid, och den saknar lastbalansering. Så det är välkommet med solel att ladda med för att inte överbelasta huvudsäkringarna när man startar spisen också.

8) Jag har tillskrivit SveaSolar om mer info om systemkomponenterna men inte hört av dem ännu.
 
S
A August.E skrev:
Varför har du optimerat system, olika taklutningar?
Den stora ytan ligger på altantaket med 7 grader som är skuggat på morgonen. Resten ligger på hustaket med två olika vinklar. Hus med solpaneler på taket, snörester, klar himmel, tegelvägg, portabel toalett, trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärmbild av SolarEdge solpanelövervakning visar fysisk layout och energiproduktion i realtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
B Bo Berglund skrev:
Jag har varit ute ett tag, men svarar här på allt ovanför.

1) Vi har ett låglutande sadeltak (6 graders lutning) med takåsen pekande åt SydSydVäst. Dvs det är två ytor som får olika infallsvinkel från solen. Husets dimensioner är 20x7 m med ett atrium på mitten som tar bort 5,5 m av ena sidan på huset.

2) Pga lutningen så kan bara papptak läggas, det måste visst vara minst 14 grader för takpannor. Så på mitt tak måste man sätta metallstöd som skruvas fast genom pappen in i råsponten och sedan läggs en täcklapp över som svetsas (smälts) fast.
Ska tydligen bli helt tätt.

3) De här optimerarna fanns bara med i listan av detaljer i systemet, ingen förklaring varför eller så. Och kostnaderna är inte detaljredovisade för något, bara en slutsumma.

4) Inga träd i närheten som skuggar (utom möjligen tidig gryning när solen står lågt).

5) Vi kan inte ha batteri i systemet för det finns ingenstans att ställa upp det.
Huset är enplans på platta och har boyta 122 kvm. Får sätta växelriktaren på väggen utomhus intill entrédörren tex.

6) Vi gör av med c:a 16.500 kWh/år numera efter att vi satte in luftvärmepump.

7) Vi har en laddbox (enfas 16A) till vår VW Passat GTE laddhybrid, och den saknar lastbalansering. Så det är välkommet med solel att ladda med för att inte överbelasta huvudsäkringarna när man startar spisen också.

8) Jag har tillskrivit SveaSolar om mer info om systemkomponenterna men inte hört av dem ännu.
Det är viktigt att de specar vilka komponenter de använder. Så att du/vi kan göra en korrekt bedömning och inte gissa i blindo.

Ja när solen lyser kommer anläggningen motverka att säkringarna går när du laddar. Men har du problem, hade jag investerat i en lastbalansering också.

Jag tycker att solaredge har en bra produkt. Men när garantin på optimerarna gått ut får man betala bytet själv ifall någon pajar.

Om du har tak i två väderstreck kan du köra två slingor, en för varje tak till en växelriktare som inte kör optimerare. Tex Huawei.
 
K knightjocke skrev:
Ja när solen lyser kommer anläggningen motverka att säkringarna går när du laddar. Men har du problem, hade jag investerat i en lastbalansering också.
Lastbalansering var tänkt men laddaren sitter i garaget som är fristående från huset och det finns inget sätt att koppla in balanseraren eftersom det skall mätas i huvudelcentralen...
 
K
B Bo Berglund skrev:
Lastbalansering var tänkt men laddaren sitter i garaget som är fristående från huset och det finns inget sätt att koppla in balanseraren eftersom det skall mätas i huvudelcentralen...
Ja då blir det lite bökigare, men med rätt laddare hade det gått att lösa trådlöst.
 
Nu har jag fått en offert från en annan leverantör med följande utrustning:
- Växelriktare Growatt MOD 12KTL3-X
- Paneler (38 st) Denim N-type TOPCon 430 Wp All Black Glass/Glass (1,6 mm) Bifacial
Panelmått: 1722x1134 mm

Denna 18 kW växelriktare är 30% mindre (425x387x178 mm = 29 l ) och kan nog placeras inomhus så jag slipper burk på gavelväggen.

Växelriktaren SolarEdge 16 kW från SveaSolar är 540x315x260 mm = 44 l
Den här är för stor att ha inne i vårt utrymme.

Men jag vet ju inget om komponenterna i övrigt, vad gäller kvalitet mm.
 
Jag har nu fått databladen också från den nya leverantören och på Growatt 12KTL3-X växelriktarens står det längst ner i datatabellen:

Interfaces: USB/RS485/WIFI/GPRS/LAN/RF yes/yes/Optional/Optional/Optional/Optional

Då undrar jag vad man kan använda WiFi till i en växelriktare?
Alla data angående ström in och ut får man väl från elmätaren via HAN-porten, eller är det nåt mer man kan göra med WiFi på en växelriktare?
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har nu fått databladen också från den nya leverantören och på Growatt 12KTL3-X växelriktarens står det längst ner i datatabellen:

Interfaces: USB/RS485/WIFI/GPRS/LAN/RF yes/yes/Optional/Optional/Optional/Optional

Då undrar jag vad man kan använda WiFi till i en växelriktare?
Alla data angående ström in och ut får man väl från elmätaren via HAN-porten, eller är det nåt mer man kan göra med WiFi på en växelriktare?
Som du nämner mäter HAN-porten endast köpt/såld. Men inte hur mycket det har producerats eller egensnvändning.

Wi-Fi/Lan behövs om du vill använda tillverkarens app eller tredjepart.

Vilken info som man kan se om man har smartmätare eller inte i Appen.

Utan smartmätare (total produktion år/månad/dag samt hur mycket produceras i stunden).
Solpaneler, molnigt väder, energiproduktion 49.2 kWh idag, totalt, installationsdatum 2023-08-21, nuvarande effekt 15.2W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med smartmätare (samma som ovan, men egenanvädning, samma som Han-port, samt batteri om man har det).
App för övervakning av solenergianläggning; visar dagsproduktion, månadsproduktion, total produktion och batteristatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du Wi-Fi/lan utan smartmätare kan man koppla upp sig mot t.e.x tibber (tror greenely har lanserat något). Så kan man få liknade info.

Här är min idag utan smartmätare hos Tibber.
Mobilapp visar solenergiproduktion över tid med kurva och statistik; noll watt just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energianvändningsdata med cirkeldiagram och stapeldiagram, visar elnät och solceller, i en mobilapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två diagram visar elanvändning och produktion: 552 kWh förbrukat, 11% från solpaneler; 92 kWh producerat, 33% sålt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
B Bo Berglund skrev:
Jag har nu fått databladen också från den nya leverantören och på Growatt 12KTL3-X växelriktarens står det längst ner i datatabellen:

Interfaces: USB/RS485/WIFI/GPRS/LAN/RF yes/yes/Optional/Optional/Optional/Optional

Då undrar jag vad man kan använda WiFi till i en växelriktare?
Alla data angående ström in och ut får man väl från elmätaren via HAN-porten, eller är det nåt mer man kan göra med WiFi på en växelriktare?
Med tillverkarens app kan man driftövervaka. Om det stannar, ger felkoder, produktionstatistik, spänningar på slingor osv. Uppdatera firmware, felsökning remote. Så det vill man inte vara utan, personligen tycker jag att man ska koppla via nätverkskabel.

I din nätägares app, eller via han-porten ser du bara vad som passerar mätaren och i vilken riktning. Men inte vad du konsumerar själv, direkt från solcellerna. Så för att veta vad anläggning gett behöver du den uppkopplad. Alternativt en växelriktare med display, men det är lite oldschool


Personligen vill jag även ha det man kallar smartmätare. Den kopplas till växelriktaren och kopplas efter nätägarens mätare. Då får man detaljerad statistik över vad man förbrukade själv, sålde och köpte. Annars får man räkna själv. Men den är inte gratis att installera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.