Hej,
bor i ett hus, platta på mark (troligtvis pålad), byggt 1959.
Har inga ritningar över var vatten och avloppsrör kopplas på till huset, har alltid trott att de var på baksidan där vattenmätaren sitter, men vid en badrumsrenovering upptäckte vi att inkommande röret vid vattenmätaren kom in tvärs över golvet (ingjutet i plattan)
Anledningen till att jag vill veta är att jag har planer på att gjuta en platta till ett uterum på baksidan, men man vill ju veta att det är fritt från inkommande rör.
Så troligtvis finns anslutningarna mot gatan, men någon som har tips på hur man kan hitta dem, alt var man kan börja leta.
Varit i kontakt med kommunen men de hade ingen info.
 
W
Vart har du servisventilen sitter? hittar du den inte så kan det ju vara så illa att den är överasfalterad annars kanske den finns i nån rabatt nånstans.
 
Om det är den som man stänger av vattnet i huset ute i gatan med så vet jag var den är. Strax utanför tomtgränsen, men diagonalt sett rakt över huset från där vattenmätaren sitter.
 
W
med andra ord så går det inkommande under plattan genom huset och upp på baksidan?
 
När jag skulle gräva förra året så ringde jag till kommunen avlopp och vatten. De hade ingen information men de kom hem till mig och gjorde en sökning och markerade ut. De kopplade på någon typ av mätare och lokaliserade rören. Samma med inkommande elkabel mättes fram och markerades.
 
hugodog skrev:
med andra ord så går det inkommande under plattan genom huset och upp på baksidan?
Troligtvis inte, då jag såg ett rör från vattenmätaren (inkommande) gå diagonalt över plattan mot framsidan, men vi blottade bara röret ngn dm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.