Jag söker på nätet efter var jag kan köpa ett lass ”riktigt stora” stenar? Jag tänker 100 kg o uppåt. Ska vara till förstärkning av vall. Men svårt att hitta? Vem säljer sådant? Och är det dyrt…?
 
Kolla med stenkrossarna, dom har kross och natursten. Sen kika runt där dom spränger för grunder, många vill bli av med resterna.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Kolla med nån bonde uppåt Göinge, den sten som plockats ur åkern nu sista året kan och får nog säljas
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Finns flera stenleverantörer här i Skåne.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Finns flera stenleverantörer här i Skåne.
Ok men jag menar alltså ”natursten” riktigt stora? Tycker inte jag kan hitta någon? Ska leta vidare
 
Kom och hämta, jag har nog en 300 ton från knytnäve upp till 3 ton stycket.

Protte
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
C
S sepani skrev:
Tycker inte jag kan hitta någon?
De enda jag sett annonsera ut natursten är typ grustag, men då brukar priset vara helt fel om man skall ha större mängder. Efterfrågan är nog helt enkelt tillräckligt stor för att det skall finnas någon öppen marknad.

Du får nog ta direktkontakt med lantbrukare, åkerier och/eller markanläggningsfirmor och fiska där.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Som sagts tidigare, åk ut till snäll lantbrukare, han har sten i mängd i sina gärdesgårdar. Är han också ägare av en frontlyft på traktorn och det inte är långt så kan du nog komma undan väldigt billigt.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Här ute på Österlen läggs ofta naturmurar med "bumlingar" vid nybyggen. Min egen mark innehöll en hel del när jag byggde och vid grävningen höll jag koll på vilka som skulle sparas och som därefter återanvändes.

Men TS's ursprungliga fråga var hur man kan få tag på dessa och inte till vilken kostnad.

Det är definivt inte billigt.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
C
yonna yonna skrev:
Men TS's ursprungliga fråga var hur man kan få tag på dessa och inte till vilken kostnad.
Det är definivt inte billigt.
Om man bara hittar rätt finns det garanterat många ställen man få sten helt gratis i rimliga mängder.
Även om det inte explicit efterfrågades så är det klart att priset är en intressant faktor. Köper man styckevis bland de som säljer sten så blir det betydligt billigare att gjuta betong.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
C cpalm skrev:
... så blir det betydligt billigare att gjuta betong.
Visst! Jag valde detta men mest för att det passar mitt lilla hus bättre samt att markhöjningen skulle innebära väldigt mycket sten. Om man väljer natursten krävs dessutom en riktigt duktig stenbyggare vilket också kan bli rejält dyrt.
 
C
yonna yonna skrev:
Om man väljer natursten krävs dessutom en riktigt duktig stenbyggare vilket också kan bli rejält dyrt.
Ah, nu förstår jag hur du menar. Ja, vill man ha en mer eller mindre kosmetiskt tilltalande mur blir det dyrt.

Tolkade dock trådstarten som att TS är mer ute efter stenfylle som skall täckas.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tolkade dock trådstarten som att TS är mer ute efter stenfylle som skall täckas.
Du har nog rätt!
 
Då behöver det ju inte vara vackra bumlingar - då räcker det stora stenkross
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.