Har nyligen köpt en villa byggd 65. Den har stuprör som går ner i marken och som bör gå till min dagvattenbrunn där det sen går vidare till kommunala anslutningen vid gatan. Det finns en brunn med pump som, såvitt jag förstår, är till för dränering och pumpar över vatten till dagvattenbrunnen. När den pumpen går igång så hör man att det plaskar i stuprörshålet.

Men jag hittar inte dagvattenbrunnen... Förra ägaren har byggt en hel del trädäck så den kan ligga därunder. Finns det nåt sätt att hitta brunnen utan att riva bort trädäck och gräva upp mm? .Har konstaterat att den borde ligga mellan gatan (där anslutningen, förbindelsepunkt, är) och kortsidan av huset. (där vatten och spillvatten går in/ut) . Alla rören i marken dagvattnet (stuprör) har en böj längst ner som "pekar" mot gatan.
 
W wolfgang1 skrev:
Har nyligen köpt en villa byggd 65. Den har stuprör som går ner i marken och som bör gå till min dagvattenbrunn där det sen går vidare till kommunala anslutningen vid gatan. Det finns en brunn med pump som, såvitt jag förstår, är till för dränering och pumpar över vatten till dagvattenbrunnen. När den pumpen går igång så hör man att det plaskar i stuprörshålet.

Men jag hittar inte dagvattenbrunnen... Förra ägaren har byggt en hel del trädäck så den kan ligga därunder. Finns det nåt sätt att hitta brunnen utan att riva bort trädäck och gräva upp mm? .Har konstaterat att den borde ligga mellan gatan (där anslutningen, förbindelsepunkt, är) och kortsidan av huset. (där vatten och spillvatten går in/ut) . Alla rören i marken dagvattnet (stuprör) har en böj längst ner som "pekar" mot gatan.
Följer med stort intresse!
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det klassiska rådet är att försöka hitta ritningar som beskriver dagvattenanläggningen.

Finns inte det försök med rökutvecklande patron i dagvattenledningen och se om du kan se rök i trädgården. Silvertejp, lite byggplast och en hårtork kan trycksätta avloppsledningen så att röken rör sig till brunnen.

https://www.avloppscenter.se/vara-p...osa-delar-ror-mm/rokpatron-10st-per-burk.html

Är brunnens lock är nedgrävt under markytan så fungerar inte denna metod.
 
  • Gilla
wolfgang1 och 2 till
  • Laddar…
Mysteriet är löst. Den låg under trätrallen som förre ägaren byggt. Där hittades även brunn för spillvatten ;0) Blev tvungen att byta avloppsrör och då behövdes trätrallen vid kortsidan tas bort.

Nu bygger jag ny trätrall men denna gång med en lucka så man kommer åt brunnarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexander Mo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.