Hallå
jag ska låta installera en braskamin men hade oturen att där hålet ska gå upp i skorstenen har någon, typ på 30-talet, lagt en kabel i nåt järnhölje (In genom ena väggen och ut genom andra - skorstenen verkar ha varit nån sorts genväg).

Jag har haft hit elektriker som säger att jag måste hitta var den kabeln börjar och slutar för att sen kunna såga bort den och göra ett utanpåliggande alternativ.
Elektrikern anser det ganska säkert att kabeln används i elsystemet just nu.

Så har jag alltså börjat leta på väggarna där det verkar som mest logiskt att kabeln går ut/in.
Det här är en skånelänga från ca 1880. Jag har i första hand letat efter dosor under befintlig vägg-väv men hittar inga dolda, inte såhär till att börja med i alla fall.
Väggarna är mest tegel + puts + väv + färg.

Min fråga är:
Finns det nån logik alls att följa när jag letar? Typ ... "leta 10 cm uppifrån taket" eller liknande.
Jag har provat med multidetektor men jag tycker den ger utslag nästan överallt.

Alla tips på hur jag kan lokalisera var den här kabeln börjar och slutar mottages å det varmaste. (Verktygstips, trick-tips, logik-tips osv)
/Tove
 
Det är ju lite märkligt att elektrikern inte kan tala om vad den går till...
Dosorna på väggen sitter ju sannolikt på samma höjd i alla rummen så hittar du en så vet du vilken höjd du skall leta på, om den går till en kopplingadosa vill säga...
 
Hej
Jag har haft 2 elektriker här för att få två bedömningar och båda säger att det är trixigt att hitta så det stämmer säkert. Har letat vidare och bakom bokhyllor hittade jag krokar på väggen som suttit där i "evigheter" och kom då på att det satt vägglampor där när mina föräldrar köpte huset på 70-talet. Ena änden går sannolikt in i skorsstenen.
Kan 30-talselektrikern ha murat in kablar utan dosor i några fall eller hur gjorde man då?
Det finns dock andra dosor runtom i rummen, från den tiden.
 
Det finns signalsökare som är effektiva. När du väl kommit nära kan du använda en kapacitiv sensor som reagerar på vaxelspänningen och ger en ljudsignal. En välutrustad elektriker har dessa grejor.
 
Skulle dessa verktyg reagera även om kabeln är skodd med nån sorts metall och ligger inbäddad i putsen?
 
Alltså är det en kabel eller är det ett rör med lösa trådar i?

//Patrik
 
Hej
Det liknar mer ett rör. Se bild som jag nu tog rakt upp genom det hål som kaminen skulle få sitt rör från skorstenen från. Där ligger tvärs över denna ...kabel... ja, det ser ju mer ut som ett rör. Går trådarna löst inuti tror du?

kabel.jpg
 
Är det inga dosor inne i putsen, testa knacka och se..
Annars kan väl elktriken öppna röret och kolla om det är spänning på för det första och om det är så vilken grupp det är.. Sen borde han kunna leta upp rätt dosa.
 
Ser ut som ett s k pansarrör. Hos oss går det kabel i själva rören, alltså inga lösa trådar. Huset är byggt på 50-talet.
 
Jag skulle tro att det går lösa trådar i.

Gå runt i närheten och knacka på väggarna, en 20 cm ifrån taket. Kanske att du hittar en kopplingsdosa eller nåt. Kolla om det finns några uttag eller strömställare i närheten som de kan tänkas gå till.

Om du har en spänningspenna (borde finnas på Clas Ohlson, Jula osv) och om det går att nå röret så kan du sätta pennan emot röret (behöver alltså inte öppna röret) och se om du kan detektera fasen. Om så är fallet så kan du hålla pennan emot röret och ha en medhjälpare som står vid centralen och skruvar ur propp efter propp tills att pennan slutar pipa. Då vet du i alla fall vilken grupp det är och kan på så sätt minska ner "sökområdet".

//Patrik
 
Enda åtkomsten är via detta hål som är ca 15cm i diameter. Vet inte om det är därför som elektrikern inte kan öppna röret. För det enda sättet att kolla om det är spänning på det är väl genom att först öppna det?
 
Japp, jag går ner och knackar i väggarna igen ... :) Tack för alla bra svar sålänge!
 
Håller med Slugge.

Fast jag skulle helt sonika klippa röret (med strömmen avstängd, förstås), isolera trådarna och sedan se vad som inte fungerar längre, om något. Ledningen skall ju bort i vilket fall som helst.
 
Lite trångt, kan du inte såga den med tigersåg (ström av) så du får fram ledarändarna? Sen isolera dem och kolla vilken grupp.. Men lättast är ju om du hittar dosan förstås, då borde det höras när du drar.
 
På ena hållet så tror jag kabeln går hit. (Se bild) Dvs till en utanpåliggande dosa som uppåt går till en taklampa.
Det är ingenting ikring som säger att kabeln går annat än in genom putsen. Vid dosan sitter en pytteliten rejäl krok som förr hyste en vägg-lampa.

På andra hållet TROR jag kabeln går till brytare och taklampa i rummet på andra sidan skorstensstocken.
Allt i den änden av huset ligger på samma krets.

uttag.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.