Hej, vi har nyligen köpt ett hus och undrar om man själv kan leta upp den exakta tomt gränsen.
5 GON W Ystads Lokala står det på mitt papper men hur hittar jag de kordinaterna.
Teknisk beskrivning av fastighetskoordinater och markeringar, såsom stolpar och rör, på ett dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan inte hitta några rör eller andra gränsmarkeringar som spik.

Kan jag översätta kordinaterna till GPS koordinater?

Det känns lite onödigt dyrt att en lantmätare kommer ut och visar om det går att leta upp själv.
 
H
Jili Jili skrev:
Hej, vi har nyligen köpt ett hus och undrar om man själv kan leta upp den exakta tomt gränsen.
5 GON W Ystads Lokala står det på mitt papper men hur hittar jag de kordinaterna.
[bild]
Jag kan inte hitta några rör eller andra gränsmarkeringar som spik.

Kan jag översätta kordinaterna till GPS koordinater?

Det känns lite onödigt dyrt att en lantmätare kommer ut och visar om det går att leta upp själv.
Du fixar det inte själv med tillräcklig noggrannhet om du inte har rätt utrustning. Kolla med en markentreprenad om de kan bistå, kanske finns det någon som arbetar i närheten. Ska du göra markarbeten så brukar grävare ha det i sina maskiner.
 
harry73
Koordinatsystem är i meter. Man ser till exempel att skillnaden mellan högsta x värde och lägsta x-värde är ca 90m
Och skillnaden mellan y-värde är ca 50 meter.
X är mot norr och Y är mot öst.

Jag föreslår att du tittar på eniro.se och då kartan med tomtgränsen. Klickar du på kartan, kan du visa GPS koordinater.
Skärmdump av eniro.se karttjänst med markerad punkt och koordinater i olika format.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan du söka GPS koordinater för en av dina gränspunkter. När du nu hittar din gränspunkt med GPS leta då upp gränsmarkeringen i marken. Eventuellt med hjälp av metalldetektor.
Hittar du ett rör, kan du mäta dig till de andra rör.
 
  • Gilla
K Karlsson och 1 till
  • Laddar…
Ta kontakt med Ystads kommun så kan de säkerligen hjälpa dig att transformera koordinaterna till ett nationellt system. Ska du hitta koordinaterna räcker det inte med en GPS för konsumentbruk (typ mobiltelefon och liknande). Det krävs DGPS (~0.5m noggrannhet) eller RTK (~0.02m noggrannhet).

Med det sagt så går det ofta att hitta gränspunkterna med ett ortofoto med fastighetsgränser. Lantmäteriet har en bra app för det till Android och IOS som heter min karta.

I förväg kan det vara bra att kolla upp kvaliteten på gränsen enligt instruktionerna nedan:

M -MH- skrev:
Jag har äntligen förstått Geodataportalens uppbyggnad, så nu vet jag hur man får upp vilka gränspunkter som finns registrerade och med vilken kvalitet. Tänkte fler kanske var intresserade.


Gå till [länk] fritextsök ungefär mitt i fönstret skriv 'fastighet' och tryck return.Upp kommer en ruta som heter "Datamängd för fastighetsregistret". I nederdelen av den klicka på "visa på karta".Nu dök det upp en liten Sverigekarta till höger. Klicka en gång på pilen "snett uppåt" för att göra kartfönstret större.Till höger finns det en ikon som heter "Hantera kartlager" (näst överst). Klicka på den så du får upp en lista med lager. Klicka bort de tre översta som börjar på "Cadastral ..."Klart, nu kan du zooma in och se gränspunkter, kvalitet och medelfel på din fastighet (och alla andras). Teckenförklaring finns i detta dokument: [länk]
 
  • Gilla
Jili
  • Laddar…
harry73
För att stilla min egen nyfikenhet undrar jag om det handlar om denna fastighet:
Luftvy över fastighet med markerade gränser och dimensioner nära en väg och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag googlade hittade jag koordinater för en annan fastighet (i samma lokala koordinatsystem) och kunde då beräkna avståndet mellan de olika koordinater.
Det gick dock inte att för hand transformera koordinater och det är för att jordens krökning gör att Y koordinater inte ligger helt i öst-väst riktning, när man hamnar i utkanten av ett koordinatsystem, men jag hamnade i alla fall i rätt by (om jag nu gissade rätt).

Din karta säger att koordinater var inmät år 2000, och då är det efter mer än 20 år kanske inte omöjligt att i alla fall dina spik i asfalt har försvunnit eftersom man la nytt asfalt sommaren 2010. Men du borde i alla fall hitta några rör i marken, och hittar du en, kan du räkna och mäta dig fram till alla andra.

Sedan ser jag att du har en mur längs vägen (om det nu handlar om rätt fastighet), och om muren är nyare än inmätningen, kan gränsrör ha försvunnit i samband med byggandet, eller så finns de kvar men ligger under asfalten.

Jag skulle börja med att leta i häcken efter gränsmarkeringar.
 
Hej, det gäller inte den fastigheten utan den som ligger mitt emot. 82:3
Jag var ute och letade efter rör idag på baksidan av tomten, tror inte det finns några spik kvar som du sa då det är ny asfalt.
Det som jag undrar över är om häcken till grannen 82:2, 82:4 ligger på vår eller deras tomt. De är med nyinflyttade så ingen av oss vet. Men jag misstänker att den ligger helt på deras tomt.
Samt så undrar jag hur långt bak vår tomt sträcker sig.
Jag mätte med ett långt måttband från grannens staket längs med häcken för att hitta ungefär vart gränsen är på baksidan.
Jag tror att gränsen genom åren har förflyttats ut mot grannens åker och att vår tomt slutar någon meter in egentligen.
Jag får höra nog med bonden. Vi vill sätta upp ett staket då vi har en 3 åring.

harry73 harry73 skrev:
Koordinatsystem är i meter. Man ser till exempel att skillnaden mellan högsta x värde och lägsta x-värde är ca 90m
Och skillnaden mellan y-värde är ca 50 meter.
X är mot norr och Y är mot öst.

Jag föreslår att du tittar på eniro.se och då kartan med tomtgränsen. Klickar du på kartan, kan du visa GPS koordinater.
[bild]
Nu kan du söka GPS koordinater för en av dina gränspunkter. När du nu hittar din gränspunkt med GPS leta då upp gränsmarkeringen i marken. Eventuellt med hjälp av metalldetektor.
Hittar du ett rör, kan du mäta dig till de andra rör.
 
  • Fastighetskarta som visar gränsar och markeringar för fastigheterna 82:2, 82:3 och 82:4, inklusive häckposition och mätmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Jili Jili skrev:
Jag tror att gränsen genom åren har förflyttats ut mot grannens åker och att vår tomt slutar någon meter in egentligen.
Du kan ha rätt
Skärmdump av ett öppet verktyg för fastighetsmätning på telefon med en satellitbild av en byggnad och markerade gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 harry73 skrev:
Du kan ha rätt
[bild]
Ah, lite synd.
Kan du skicka länken där du hittar denna bilden? Jag kan inte hitta det när jag söker.

harry73 harry73 skrev:
För att stilla min egen nyfikenhet undrar jag om det handlar om denna fastighet:
[bild]
När jag googlade hittade jag koordinater för en annan fastighet (i samma lokala koordinatsystem) och kunde då beräkna avståndet mellan de olika koordinater.
Det gick dock inte att för hand transformera koordinater och det är för att jordens krökning gör att Y koordinater inte ligger helt i öst-väst riktning, när man hamnar i utkanten av ett koordinatsystem, men jag hamnade i alla fall i rätt by (om jag nu gissade rätt).

Din karta säger att koordinater var inmät år 2000, och då är det efter mer än 20 år kanske inte omöjligt att i alla fall dina spik i asfalt har försvunnit eftersom man la nytt asfalt sommaren 2010. Men du borde i alla fall hitta några rör i marken, och hittar du en, kan du räkna och mäta dig fram till alla andra.

Sedan ser jag att du har en mur längs vägen (om det nu handlar om rätt fastighet), och om muren är nyare än inmätningen, kan gränsrör ha försvunnit i samband med byggandet, eller så finns de kvar men ligger under asfalten.

Jag skulle börja med att leta i häcken efter gränsmarkeringar.
 
Jag hittade det!

Jili Jili skrev:
Ah, lite synd.
Kan du skicka länken där du hittar denna bilden? Jag kan inte hitta det när jag söker.
 
harry73
Minkarta.lantmateriet.se
 
Eftersom medelfelet är så litet på registerkartan och felet på Minkartas flygbilder dessutom är så litet (~2 dm har jag för mig), så skulle jag börja leta där de gula strecken är avbildad på flygbilden. Nu har du litet otur att växtligeheten gör att bilden förskjuts litegran (allt är fotat snett från ovan, jmf husen), men tex övra vänstra hörnet tycker jag borde gå att hittas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.