Hej

Jag söker tips på hur man hittar vitvaror av god kvalitet.

Mitt problem är ny spis.
Den befintliga spisen,en Husqvarna med glashäll och varmluftsugn, är kanske 7 år gammal vilket jag nästan anser vara nyskick (i alla fall för en produkt som inte har mycket mekaniska slitdelar)

Spisen har gått sönder 3-4 gånger under den här tiden då den uppenbarligen inte tål att vatten kokar över.
Vid överkok rinner vattnet in i spisen med kortslutning och eventuella komponenter som havererar.
Hur svårt hade det varit att se till att spisen är åtminstone lite tät?

Jag har också råkat ut för en diskmaskin, även den från Husqvarna och ungerfär samma period, som också lider av konstruktionsfel. Lösningen på haveriet, vid ett eller två tillfällen, går att läsa om här på forumet, då felet bestod i en lödning(kallödning?) på ett kontrollerkort som släppt.
Vid tredje tillfället åkte maskinen till soptippen och ny annan maskin inköptes.

Märkligt nog har jag kyl och frys från husqvarna från slutet av 90-talet som fungerar helt utan problem än så länge.

Jag betalar hellre mer (kanske tom ganska mycket mer) för produkter jag kan lita på så jag slipper slänga bort pengar, engagemang och tid genom att ofta köpa nytt eller strula med reparationer.

Jag vill alltså gärna få tips på ..


  • Hur man kan resonera för att hitta vitvaror som håller vettig kvalitet.
  • Hur spelar t.ex tillverkare, modell, årgång, tillverkningsland,typ av teknik (ex.plattor/häll/induktion) in på livslängd?
  • Idéer på vad man kan undersöka för att öka chanserna att få produkter som är mer bekymmerfria än det som tycks vara norm nuförtiden.


Mvh /Patrik
 
stoutmalte skrev:
Hej

Jag söker tips på hur man hittar vitvaror av god kvalitet.

Mitt problem är ny spis.
Den befintliga spisen,en Husqvarna med glashäll och varmluftsugn, är kanske 7 år gammal vilket jag nästan anser vara nyskick (i alla fall för en produkt som inte har mycket mekaniska slitdelar)

Spisen har gått sönder 3-4 gånger under den här tiden då den uppenbarligen inte tål att vatten kokar över.
Vid överkok rinner vattnet in i spisen med kortslutning och eventuella komponenter som havererar.
Hur svårt hade det varit att se till att spisen är åtminstone lite tät?

Jag har också råkat ut för en diskmaskin, även den från Husqvarna och ungerfär samma period, som också lider av konstruktionsfel. Lösningen på haveriet, vid ett eller två tillfällen, går att läsa om här på forumet, då felet bestod i en lödning(kallödning?) på ett kontrollerkort som släppt.
Vid tredje tillfället åkte maskinen till soptippen och ny annan maskin inköptes.

Märkligt nog har jag kyl och frys från husqvarna från slutet av 90-talet som fungerar helt utan problem än så länge.

Jag betalar hellre mer (kanske tom ganska mycket mer) för produkter jag kan lita på så jag slipper slänga bort pengar, engagemang och tid genom att ofta köpa nytt eller strula med reparationer.

Jag vill alltså gärna få tips på ..


  • Hur man kan resonera för att hitta vitvaror som håller vettig kvalitet.
  • Hur spelar t.ex tillverkare, modell, årgång, tillverkningsland,typ av teknik (ex.plattor/häll/induktion) in på livslängd?
  • Idéer på vad man kan undersöka för att öka chanserna att få produkter som är mer bekymmerfria än det som tycks vara norm nuförtiden.


Mvh /Patrik
köper du dyra vitvaror för att du tror de håller bra kvalitet så vet du att du slänger bort pengar, med du slipper förhoppningsvis besvär. Men det är tyvärr ingen garanti...

Jag tror att dyrare vitvaror krånglar mer/ håller sämre än billiga pga alla funktioner och elektronik. Tyvärr har alla snygga vitvaror en massa features :(

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Köp bara vitvaror med minst 5års garanti.
Säkert kommer någon hojta köp Miele, visst dom är dyra och hög lägstanivå men deras största fördel är att dom är enklare en dom flesta andra märken att reparera på plats.
 
Jag tror att det viktigaste för dig är att du hittar vitvaror som passar dina behov samt att du inte stirrar dig blind på varumärken utan bryr dig mer om funktion och vad ni ställer för krav. Fundera över vilka krav ni har på de olika vitvarorna och så bara matchar du dessa krav mot olika återförsäljares specifikationer så tror jag du får ut ett bra utbud av vitvaror.
 
Nimajneb skrev:
Köp bara vitvaror med minst 5års garanti.
Säkert kommer någon hojta köp Miele, visst dom är dyra och hög lägstanivå men deras största fördel är att dom är enklare en dom flesta andra märken att reparera på plats.
IKEAs vitvaror har ju inte det bästa ryktet men de ger 5 års garanti utom på de allra billigaste vitvarorna.

Förklaringen till att 90-talsvitvarorna tuffar på utan problem kan vara att de inte innehåller minimalt med elektronik. Det verkar ofta vara elektroniken som går sönder. Se denna artikel av Jörgen Städje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.