Hur hitta vägghängd köksblandare med diskmaskinsavstängare?
 
tommib
Välkommen till forumet!

Jag tror inte att produkten du söker existerar. Hur har du tänkt att diskmaskinsavstängningen skulle fungera? Den kräver ett extra rör från blandaren.

Om du vill ha en vägghängd blandare och diskmaskinsavstäning så skulle jag rekommendera att du tittar på alternativa produkter, som t.ex. Oras trådlösa system eller motsvarande från Mora, damixa och säkert några till. Du kan också montera en vanlig mekanisk lösning i bänkskivan eller i skåpet. Här finns massor av exempel.
 
Tack ..tänkte inte på det att ha den sidan av
 
tommib
En fördel till med den elektroniska är att den inte "glömmer" att stänga av sig själv. Nackdelen är förstås att tekniken kan strula. Vilket man har är väl en smaksak.
 
tommib
Ja? Dyrare än vad? En vanlig bänkmonterad blandare kan du säkert hitta relativt billigt men du ville ha en väggmonterad. Dessa finns vad jag vet inte med diskmaskinsavstängning eftersom de vanligen inte monteras på ett sätt som tillåter det. Om du vill ha en billig lösning bör du som sagt titta på bänkmonterade blandare.

Det finns som sagt också rent mekaniska lösningar som monteras direkt i bänkskivan. Du måste ändå dra fram vatten till en sådan. När jag snabbt tittar igenom just bygghemma så hittar jag t.ex. denna från Trio Perfekta. Billigare än så kommer du nog inte undan och då ska det också dras fram rör till ventilen.

Det kanske är lättare att komma med alternativa lösningar om du beskriver nuvarande situation och vad du tänkt dig i stort. Ska du bara byta ut en befintlig blandare och vill kunna ansluta diskmaskin eller håller du på och renoverar ett kök och vill ha det på ett särskilt sätt. Bilder underlättar alltid.
 
När vi ställs inför ditt problem brukar vi sätta en mellankoppling mellan vägg och blandatemed extra uttag och gänga på en ballofix där som matar vidare till diskmaskin, nackdelen är att blandaren hamnar längre ut från väggen men det brukar vara den smidigaste lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.