Jag och min man funderar på att bygga hus i Stockholmområdet men hur hittar vi en tomt som vi kan bygga på?

På Hemnet och Bovision finns inte något stort utbud, allra helst inte eftersom vi söker efter en tomt ganska nära vatten som inte ligger för långt från Stockholms centrum. Kataloghustillverkarna har inte heller särskilt många tomter. Någon som vet hur man hittar drömtomten i Stockholm, eller är det slut på sådana?
 
Det du kan göra är att du som sagt letar på hemnet o bovision. sen så kan du ju verkligen gå igenom alla husleverantörer för att se vad dom har för utbud.
Med en del husleverantörer så kan man betala en provision på tomten så slipper du bygga med dom utan kan bygga ett hus efter dit eget tycke.

en annan sak du kan göra är att du kollar med kommunen vad dom har för tomter till salu, dessa brukar dock försvinna rätt så snabbt mig veterligen.

En annan sak du kan göra är att du tar bilen och åker runt tills du hittar en tomt, när du gjort det kontaktar du kommunen för att ta reda på vem som äger tomten, sen så är det bara att börja förhandla.

Lycka till
 
Vi hittade en tomt vi ville ha (men senare insåg var fel). Vi ringde helt sonika upp ägaren och frågade om de ville sälja. I vårt fall ledde detta till jakten efter en mystisk thailändsk ägare och vi hann hitta en annan tomt under tiden, men jag har hört att andra i vårt område lyckats.

I övrigt kan jag tipsa om att ett flertal företag nu kommer att starta byggen i vårt område (i Huddinge), bl annat Myresjöhus. De flesta tomter tror jag fortfarande är lediga. Sjö på cirka 10 min promenad och centrum en kvart bort med bil (har lagt upp lite bilder under www, där kan du se bland annat sjön - jag är handikappad när det gäller hemsidor). Tomterna lär ju inte vara gratis i nuläget (har blivit "inne" område), men kan ju vara värt att kolla upp.
 
Tack för svaren! :)

"Inte långt från Stockholm", med det menar vi ca 30 minuters bilfärd från stan. Och vi skulle helst vilja ha sjöutsikt, men det är som sagt var kanske en önskedröm...
 
Vi hade samma dilemma.
Det fick bli ett fritidshus 35 km söder om stan, som vi sedan rev och byggde nytt. Fördelen (vilket inte är en fördel för alla) är att man på så sätt kan få en stor tomt, och tom kan slippa insyn.
Nackdelen är att det inte är i alla områden man får bygga permanent, och att det kan vara si och så med infrastrukturen.
 
Just nu finns minst 3 fina tomter i vårt närområde ute till försäljning, ca 15 min med bil till Slussen och 5 min promenad till Baggensfjärden, osäker på hur det är med sjöutsikten men jag tror att det finns en liten glimt från den på Roddarvägen.

Problemet är väl priset som börjar på ca 2M......

Kolla efter tomt i Nacka kommun, område Boo gård
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.