Hej!
Vi behöver byta vårt tak (papp, läkt, pannor, vindskivor, vattenavledning, plåtar, lite råspont). Har fått in en massa offerter där den billigaste ligger på 50% av kostnaden i jämförelse med den dyraste (efter ROT). 155 kvm sadletak. 56 000 kr billigast och 112 000 kr dyrast, resten ligger däremellan. Vissa ville ha runt 30 000 kr för materialet, andra 50 000 kr! Problemet är att vi inte kan avgöra om ett företag är seriöst eller inte! Vill verkligen inte hamna i klorna på några skojare. Vad bör vi tänka på, vi är noviser. Finns några riktiga "no-no's"?
Har självklart försökt kolla upp företagen (google, solidinfo.se etc) men infon är sparsmakad och vi är kassa på att förstå den ekonomiska informationen som ges. Inga finns på ARN:s svarta lista.Skall ringa kronofogden imorgon och kolla så de inte har några anmärkningar. Vad mer kan vi göra?
Ett företag var registrerat 1989 men har bytt namn fyra ggr sedan dess (senast 2013). De flesta andra är bildade förra året eller max för ett par år sedan. Alla ger tio års garanti på jobbet, men vad hjälper det om de försvinner igen efter ett par år? Självklart har man även en magkänsla men de flesta har gett ett seriöst intryck. Många kommer från brabyggare.se, men garanterar det egentligen ngt? Verkar vara lite sisådär med den saken när jag undersökt saken här på forumet. :-/
Väldigt tacksam för svar!
 
Kan bara rekommendera ett plåtslageri i Stockholm som också byter pannor och det är Larssons Plåtslageri på Lidingö.

http://www.larssonsplat.se/

Dom gör bra jobb oavsett om det är till huset eller båten....(dom gör rostfria jobb också). Dom är inte billiga utan håller normalt svenskt hantverkarpris men dom är riktigt bra.

Prata med Rikard
 
Bra firmor har så mycket jobb att dom inte är med på Bra byggare, sen finns det säkert seriösa där med men jag skulle börja med att fråga runt i bekantskapskretsen och bland grannar efter vettigt folk. Kolla i grannskapet vilka som har nybygga tak och hör vilka dom använde.
 
Stefan N skrev:
Bra firmor har så mycket jobb att dom inte är med på Bra byggare, sen finns det säkert seriösa där med men jag skulle börja med att fråga runt i bekantskapskretsen och bland grannar efter vettigt folk. Kolla i grannskapet vilka som har nybygga tak och hör vilka dom använde.
Klokt förslag. Tyvärr fick jag inga träffar i bekantskapskretsen, de flesta bor i lägenhet. Verkar som de flesta på gatan gjorde om sina tak för femton år sen. Det vill säga när vårat borde ha lagts om.
 
Jag skulle gärna vilja ha referenser på liknande jobb.
Just takjobb kan vara extra känsligt då det handlar om just tak.
Ett radhus här i närheten håller en firma på att byta tak. Nu har det stått pappat och läktat och med en press över takkupan i snart 3 veckor, utan att så mycket mer verkar hända.

Bor du norr eller söder om Stockholm?
 
Östlund skrev:
Jag skulle gärna vilja ha referenser på liknande jobb.
Just takjobb kan vara extra känsligt då det handlar om just tak.
Ett radhus här i närheten håller en firma på att byta tak. Nu har det stått pappat och läktat och med en press över takkupan i snart 3 veckor, utan att så mycket mer verkar hända.

Bor du norr eller söder om Stockholm?
Vi bor söder om stan. Ja, det där lät ju halvkasst.
 
Hej!

Jag hade samma problem som du. Jättesvårt att välja! Tycker dock priserna du fått låter ganska billigt... Vi gick helt enkelt på rekommendationer och valde mellan två företag där offerterna skilde ca 8%. Vi kommer påbörja vårt takbyte om 4 veckor... Riva allt inklusive takstolar på halva huset, skorsten, innertak... På med nytt av allt vad det innerbär med bandat plåttak. Även husets gavlar kommer få nu panel då taklutningen på ena sidan kommer ändras. Taket kommer även dras ut ca över terassen på ena sidan ca 2x2m... Kommer gå på 312.000 enligt offert. Suck! Detta före rot dock vilket känns lite bättre.
 
Fy tusan. Här sitter man och suckar åt ett kostnadsförslag för nedmontering av eternitrör på 15 000.
 
Hej!

Vår BR-förening la om taket sommaren 2011 och hade liknande problem som er. Vi satte upp ett antal krav på företaget;

- Goda referenser
- Kunna utföra alla moment, i detta fall både byta papp/pannor och plåt samt montera stegar och snörasskydd
- Ekonomisk stabilitet, inte för litet företag
- Svenska hantverkare (eller rättare sagt hantverkare som kan svenska regler och byggkrav)

Efter ett antal offerter från både seriösa och oseriösa företag valde vi att använda oss av S.O Tak & bygg som ligger i Älvsjö. De startade visserligen 2009 men då allt annat "klickade" (flera referensprojekt i området, f-skatt, försäkringar etc) gick vi vidare och det har vi inte ångrat. Ställningsbygget tog 3 dagar och takbytet 5, priset var dessutom riktigt humant.

Skicka PM om du vill se offert eller ha mer info.
 
Företag som är medlemmar i branschorganisationer och/eller är auktoriserade takmontörer är mitt tips. Kolla branschorganisationen för tak och tätskikt: www.tib.se. Där uppfyller företagen en viss "lägsta nivå" vad gäller stabilitet och kompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.