Nu har jag fastnat i en tankeloop.

Vi har ett hus, radhus. NU bor våra tre tonåringar hemma och vi har inga tankar på att flytta. Men om några år bor ingen tonåring hemma och vi vill skala ned.
Vid det laget har jag 20 års kötid i Stockholms bostadskö. Vi skulle vilja ha en tvåa eller trea i vissa mycket specifika närförorter, vilket jag bör få med kötiden jag har. Jag vet dock att det inte alltid finns så många sådana hyresrätter ute. Men för att få hyreskontraktet måste man kunna visa upp påskrivet kontrakt på att förra bostaden sålts.
Så 1. vi säljer huset 2. vi börjar leta hyresrätt 3. ingen hyresrätt i acceptabel närförort dyker upp 4. vi blir hemlösa.

Eller hur gör folk??? Magasinera möblerna och flytta in hos barnen? Tar första bästa hyresrätt och försöker byta? Har lååång tid innan nya ägaren av huset får flytta in?
 
CecBT CecBT skrev:
Nu har jag fastnat i en tankeloop.

Vi har ett hus, radhus. NU bor våra tre tonåringar hemma och vi har inga tankar på att flytta. Men om några år bor ingen tonåring hemma och vi vill skala ned.
Vid det laget har jag 20 års kötid i Stockholms bostadskö. Vi skulle vilja ha en tvåa eller trea i vissa mycket specifika närförorter, vilket jag bör få med kötiden jag har. Jag vet dock att det inte alltid finns så många sådana hyresrätter ute. Men för att få hyreskontraktet måste man kunna visa upp påskrivet kontrakt på att förra bostaden sålts.
Så 1. vi säljer huset 2. vi börjar leta hyresrätt 3. ingen hyresrätt i acceptabel närförort dyker upp 4. vi blir hemlösa.

Eller hur gör folk??? Magasinera möblerna och flytta in hos barnen? Tar första bästa hyresrätt och försöker byta? Har lååång tid innan nya ägaren av huset får flytta in?
Jag har själv funderat på om man kan sälja sitt hus till ett aktiebolag som man själv äger och sen hyra ut huset via aktiebolaget.
 
  • Gilla
CecBT
  • Laddar…
När det är dags att flytta upptäcker ni plötsligt att ni är dödströtta på varandra och måste separera. Du fixar hyreskontrakt med dina köpoäng och sedan upptäcker ni lika plötsligt att ni inte kan leva utan varandra, säljer huset och flyttar in tillsammans i lägenheten.

Funkar detta? Ingen aning, men kanske? Ibland kan dumma regler kräva dumma lösningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Malime och 5 till
  • Laddar…
S
3 månader känns som mycket kort frånträde för ett hus (okej radhus). Försök få till 5-6 månader så lär saken vara klar. Annars magasinerar ni möblerna (hur mycket möbler behöver man i en tvåa?) och tar in på stay long hotell och fortsätter leta. Förstår inte riktigt problemet.
 
  • Gilla
CecBT
  • Laddar…
Finns ju alternativa sätt att få tag på en hyresrätt utan att tappa platsen I kön, tex att kontakta hyresvärdar direkt eller att använda andra köer. Hitta en tillfällig lägenhet på den vägen och sitt där och vänta på drömboendet?

För övrigt låter det som en ganska vettig regel att man inte kan äga ett boende och samtidigt få en hyresrätt genom den kommunala kön. Som skattebetalare (och näringsidkare) ser jag hellre att hyresrätterna går till de som av olika anledningar inte har möjlighet att äga ett hus eller en bostadsrätt.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Finns ju alternativa sätt att få tag på en hyresrätt utan att tappa platsen I kön, tex att kontakta hyresvärdar direkt eller att använda andra köer. Hitta en tillfällig lägenhet på den vägen och sitt där och vänta på drömboendet?

För övrigt låter det som en ganska vettig regel att man inte kan äga ett boende och samtidigt få en hyresrätt genom den kommunala kön. Som skattebetalare (och näringsidkare) ser jag hellre att hyresrätterna går till de som av olika anledningar inte har möjlighet att äga ett hus eller en bostadsrätt.
Ja tveklöst. Vad ska folk med hus ha allmännyttans bestånd till?
 
Deklaration? Längre avstånd till jobb = mer avdrag. När egentligen cyklar 😂
Hyr ut till barnen. Skattefritt upp till 48.000 kr typ...
Ja listan är lång 😅
 
Coolman Coolman skrev:
Deklaration? Längre avstånd till jobb = mer avdrag. När egentligen cyklar 😂
Hyr ut till barnen. Skattefritt upp till 48.000 kr typ...
Ja listan är lång 😅
Jo jo. Det var kanske mer en retorisk fråga från mig, förlåt otydligheten.
Men rent moraliskt är regeln helt rätt, att man säljer huset innan man flyttar in, anser jag. Alltför många har inget alternativ till hyresrätt och då ska inte de som inte behöver dem ta upp platsen.
 
Får man inte ha sommarställe och hyreserätt?
 
  • Gilla
CecBT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.