Hej,

Planerar bygga ett garage framför huset men vill ju inte placera det ovanpå borrhål eller ledningar.
Har tyvärr ingen dokumentation mer än att jag vet på ett ungefär var någonstans det finns två borrhål.

Finns det något sätt att få reda på var borrhålen finns förutom att ta hit en grävmaskin?
 
Det brukar sitta en liten skylt på närmaste husvägg?
 
Tyvärr finns ingen skylt :(
 
Foderröret brukar vara av metall så en bra metalldetektor så borde du kunna pejla in det.
 
  • Gilla
danlse och 1 till
  • Laddar…
T Tobias Knutsson skrev:
Med lite tur finns hålen kanske med på SGUs karta
[länk]
Kollade nu men gröna punkten på kartan är mitt över huset så den säger ingenting.

På SGUs dokument står att det ena borrhålet har ett "Jorddjup" på 1 meter och det andra 4 meter - betyder det att borrhålet börjar 1 respektive 4 meter ner?
 
T
Jorddjup är helt enkelt hur långt ner det är till berggrunden :D


D danlse skrev:
Kollade nu men gröna punkten på kartan är mitt över huset så den säger ingenting.

På SGUs dokument står att det ena borrhålet har ett "Jorddjup" på 1 meter och det andra 4 meter - betyder det att borrhålet börjar 1 respektive 4 meter ner?
 
Om jorddjupet är 4 meter betyder det att det troligen är 4 meter ner till där anslutningen till borrhålet är eller kommer jag hitta någonting närmare ytan? (Tänker på hur djupt man måste gräva eller om en metalldetektor skulle funka på det djupet?)
 
Det är foderrör i metall från berg till inkopplingsdjup så metalldetektor bör fungera.
 
D danlse skrev:
Låter som att en metalldetektor är nästa steg :)

Vad tror ni om en Garrett Superscanner V som man kan hyra här?
[länk]
Jag skulle säga att du får bättre resultat med en CST/Berger Magna-Trak 100 eller liknande. Med den andra riskerar du att hitta en massa småskräp i marken. Kolla även vad de vanliga hyrfirmorna tar för att hyra en sådan en dag! Det du ska ha är en sökare för tomtpinnar och liknande.
 
  • Gilla
danlse
  • Laddar…
Offtopic Hittar inte mitt hål på kartan, ändå är det anmält till kommun, ser att grannarnas hål är utmärkta
 
DonPablo R134a skrev:
Offtopic Hittar inte mitt hål på kartan, ändå är det anmält till kommun, ser att grannarnas hål är utmärkta
Det är inte kommunen som sköter det. Det är borraren som ska anmäla till SGU/Brunnsarkivet.
 
okej
 
hej igen, Har hyrt metalldetektor och tror mig ha hittat dom två borrhålen.
Själva borrhålen ligger då inte i vägen för mitt garagebygge men om det går en ledning mellan borrhålen så ligger den troligen i vägen.
Går det typiskt en ledning mellan borrhålen när man har två eller går det separata ledningar tillbaka till pumpen från varje borrhål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.