Skall byta läkten under ett plåttak. Hur hårt skall man dra farmarskruvarna?
Jag tänker återanvända plåten, som idag är skruvad i "dalarna". Hade jag satt upp ett helt nytt tak så hade jag nog skruvat i topparna istället...

Men hur hårt skall man dra skruvarna? Jag satte upp ett plasttak för ett par år sedan, och det läcker redan. Misstänker att jag drog skruvarna för hårt (farsan mumlade något om det.)
Jag drog då skruvarna helt i botten så att gummipackningarna blev helt hoppressade.

Tacksam för svar,
/JR
 
_risse_ skrev:
Skall byta läkten under ett plåttak. Hur hårt skall man dra farmarskruvarna?
Jag tänker återanvända plåten, som idag är skruvad i "dalarna". Hade jag satt upp ett helt nytt tak så hade jag nog skruvat i topparna istället...

Men hur hårt skall man dra skruvarna? Jag satte upp ett plasttak för ett par år sedan, och det läcker redan. Misstänker att jag drog skruvarna för hårt (farsan mumlade något om det.)
Jag drog då skruvarna helt i botten så att gummipackningarna blev helt hoppressade.

Tacksam för svar,
/JR
Man ska skruva i dalarna.
Du drar skruven så packningen ligger ordentligt mot plåten men inte för hårt.

Svårt att förklara men packningen ska ju pressas ihop lite grann.
 
Nackdelen med att skruva i dalarna är ju att när packningen börjar bli till åren så börjar det även läcka.
Rekommenderar att skruva i topparna, skruva så hårt att du ser packningen ligga an sen plåten inte ger vika mer än någon mm.
Antar du kör med skruvdragare då brukar det gå att ställa momentet.
Prova på en bit och se hur högt moment som behövs börja nerifrån och öka momentet till önskad dragning är gjord sen kör på.
Men sen om du ska använda plåten igen blir det ju svårt eftersom det redan är hål i dalarna.
 
Jag har sett flera exempel på när det varit spikat i toppen och inte fungerat bra efter några år. Det kan inte bli samma tryck på packningen. Dels är det då inte säkert att den sluter tätt och dels sitter plåten inte lika fast. När plåten kan röra sig så blir hålen successivt större, och då sluter det ännu mindre tätt. Huvudena sticker upp så att de belastas när man går på taket. Det är förmodligen inte utan fördelar att skruva i topparna heller, men vad jag sett talar för att dalarna är bättre.
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Lägger du inte papp under??
 
S
Sauer200str skrev:
Nackdelen med att skruva i dalarna är ju att när packningen börjar bli till åren så börjar det även läcka.
Rekommenderar att skruva i topparna, skruva så hårt att du ser packningen ligga an sen plåten inte ger vika mer än någon mm.
Antar du kör med skruvdragare då brukar det gå att ställa momentet.
Prova på en bit och se hur högt moment som behövs börja nerifrån och öka momentet till önskad dragning är gjord sen kör på.
Men sen om du ska använda plåten igen blir det ju svårt eftersom det redan är hål i dalarna.
moment kan man inte lita på. det drar olika.
inte bra att skruva plåten på topparna blir lätt spänn i plåten då
 
I min gamla Bygg-AMA anges för alla vågformade taktäckningar att "Fästdetaljer anbringas i vågtopp".
Det finns säkert någon teknisk anledning till den föreskriften …
 
fahlis skrev:
I min gamla Bygg-AMA anges för alla vågformade taktäckningar att "Fästdetaljer anbringas i vågtopp".
Det finns säkert någon teknisk anledning till den föreskriften …
Som sagt gamla bygg-AMA ny regler ny man gick över till att skruva i dalarna när man börja skruva istället för spik.
 
S
fahlis skrev:
I min gamla Bygg-AMA anges för alla vågformade taktäckningar att "Fästdetaljer anbringas i vågtopp".
Det finns säkert någon teknisk anledning till den föreskriften …
lita på en gammal byggama eller vad t.ex plannja rekommenderar?
sen. Allmän material- och arbetsbeskrivning, ama= inget regelverk
 
SBH skrev:
… Allmän material- och arbetsbeskrivning, ama= inget regelverk
Det är inte Plannjas rekommendationer heller.
Men du undviker andra meningen i mitt förra inlägg, det om anledningen.
 
fahlis skrev:
Det är inte Plannjas rekommendationer heller.
Men du undviker andra meningen i mitt förra inlägg, det om anledningen.
Har för mej att det var för att spikens packing inte var lika tätt som skruven är idag och spiken kryper upp med tiden. Sen lärde man sej också att det var bättre att skruva i dalen.
 
Man skruvar i dalarna. Förr spikade man i topparna men då var det annan tjocklek på plåt också som tillät det utan att ge vika. Tar man tp20 plåt idag funkar det inte att skruva i topparna.
Däremot fanns det ju en fördel att spika i topparna då vattnet vid regn huvudsakligen rinner i dalen.
 
R _risse_ skrev:
Skall byta läkten under ett plåttak. Hur hårt skall man dra farmarskruvarna?
Jag tänker återanvända plåten, som idag är skruvad i "dalarna". Hade jag satt upp ett helt nytt tak så hade jag nog skruvat i topparna istället...

Men hur hårt skall man dra skruvarna? Jag satte upp ett plasttak för ett par år sedan, och det läcker redan. Misstänker att jag drog skruvarna för hårt (farsan mumlade något om det.)
Jag drog då skruvarna helt i botten så att gummipackningarna blev helt hoppressade.

Tacksam för svar,
/JR
Har ett nylagt plåttak, kollade idag och skruvarna har dragits så hårt att packningen spruckit, måste skruvarna bytas ut?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.