Jag tänkte jämna den med marken...

De två senaste vintrarna har varit lite för mycket för häcken. Den växer mer i sidled än uppåt, även de unga röda grenarna har blivit böjda av snöns tyngd. Så jag funderar på om det går att helt enkelt ta en röjsåg alt motorsåg, och kapa allt 2 dm ovanför marken?
 
Ja det går bra men vad händer sen ? Är det inte en buske med röd bark som växer som typ pil/energiskog. Den kommer väl alltid att ta sin plats stor vid nya skott som breder ut sig på bredden.
 
Japp, du kan beskära den hårt. Det är bara de relativt unga grenarna som är röda så vill man ha en helt röd buske så får man ta bort äldre grenar kontinuerligt.
 
Tack för svar.

Grannens häck är ok, men våran har verkligen tagit stryk av snön. Den har nog inte varit riktigt skött, av de gamla ägarna. Vår häck är gles och full med gamla bruna stammar. Alla grenar böjer av åt sidorna fortfarande, fastän snön är borta... Det var likadant i somras. Häcken rätade aldrig upp sig. Två vintrar på raken, med mer än en meter snö i trädgården verkar inte ha varit uppskattat.
 
Jag beskar ett bestånd ganska hårt förra året, tog bort alla stora gamla stammar och ungefär hälften av de som var ca 1,5 cm tjocka. Det kom dock inte så många nya skott i somras som jag hoppats på... Får se om den hämtar sig bättre i år, törs inte beskära den mer i år,tänker lägga på ny jord och gödsla lite istället...
Buskaget, som man närmast kan beskriva det som, utgör insynsskydd till granne så det var skönt att jag inte tog bort ännu mer.
 
Korallkornell ska beskäras ganska hårt för annars försvinner den fina röda barken. Gammal ved är inte alls lika snygg som den nya. Släng på kogödsel till våren så får de en ytterligare bra start. Fortsättningvis kan ni underhållsbeskära varje år och lägg gärna på kogödsel för de trivs med näringen även om de är ytterst toleranta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.