Hej alla ni som byggt pizzaugn efter pilatesbollmodell. Hur har ni fäst skorstenen / rökröret? Jag tänker mig någon slags lim / fog som är elastisk men behöver råd.
 
Finns värmetåligt silikon på Biltema, eller glasfibersnöre...

Jag har en kant som röret står på, och sen är det tätat runt med glasfibersnöre...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns värmetåligt silikon på Biltema, eller glasfibersnöre...

Jag har en kant som röret står på, och sen är det tätat runt med glasfibersnöre...
Tack. Har du bara glasfibersnöre eller även silikon?
 
Tekniskt sett kan man nog säga att jag har båda... Glasfibersnöre tätar mot det eldfasta teglet, och lite längre upp har jag ett plåttak, och där är genomföringen tätad med silikon mot röret..
 
K Ksenns skrev:
Hej alla ni som byggt pizzaugn efter pilatesbollmodell. Hur har ni fäst skorstenen / rökröret? Jag tänker mig någon slags lim / fog som är elastisk men behöver råd.
Har precis samma fråga. Jag har sett att det finns inmurningsstosar, men är det något som behövs?
 
P pade68 skrev:
Har precis samma fråga. Jag har sett att det finns inmurningsstosar, men är det något som behövs?
Hej
Jag löste det genom att göra en klack som röret vilar på och ha ngr mm mellan röret och den gjutna massan för rörelseutvidgning pga värmen. Där tätade jag sedan med glasfibergarn/drevgarn som tål hög värme. Se min väldigt enkla teckning.
Handritad skiss av rör med packning, anvisningar och "vatten" text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pade68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.