Claes Sörmland
Här på östsidan brukar ju somrarna vara torra saker. Men denna regnsommar har verkligen förändrat ekologin i lokalmiljön. Går knappt att vara ute i trädgården Sedan tre veckor råder mygginvasion, sådana där små som attackerar omedelbart, antar att det är någon art av översvämningsmyggor.

Hur ser det ut på myggfronten för er? Bor ni plötsligt i ett myggparadis efter denna regnsommar?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här på östsidan brukar ju somrarna vara torra saker. Men denna regnsommar har verkligen förändrat ekologin i lokalmiljön. Går knappt att vara ute i trädgården Sedan tre veckor råder mygginvasion, sådana där små som attackerar omedelbart, antar att det är någon art av översvämningsmyggor.

Hur ser det ut på myggfronten för er? Bor ni plötsligt i ett myggparadis efter denna regnsommar?
Fösta sommaren på 10 år som det kommer mer än 5 mygg hos oss. I skogen är det extra befolkat. Hörde på radion att det har något med ”översvämningar” att göra , många fler ägg som hamnar i vatten och kläcks.
 
  • Ledsen
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Precis, gott om attackmyggor här med nu.

Översvämmade diken och 100m från Dalälven gör sitt till, inte lika illa närmare stan.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Bor i Kungsbacka, hela semestern regnade bort. Ungefär som i kalkonfilmernas kalkonfilm 2012. Just nu ligger hela luftwaffe i attackberedskap på kvällarna, blir biten när man går in från bilen.
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
boschkenta
Inte så farligt hos mig, men jag behöver inte åka så långt för att det ska vara helt otroligt mycket så att man inte ens kan vara ute 😠
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
M
Västkusten, myggor, vad är det?😏 Brukar sitta och ta en kopp kaffe på altanen och njuta av solen dessa sista sensommarkvällar. I förrgår fick jag mitt första myggbett på kanske 5-6 år.

Åkte hoj igår kväll (har gjort så veckovis sedan april) och mängden flugfä på visiret var nog 3ggr mer än vad det varit tidigare under säsongen. Så visst verkar regnet ha gjort sitt för insekternas population.
 
Får in mygg varenda dag enbart via ventilationen i badrummet, som tur är så har jag två st relativt bra fyrbenta myggjägare som tar de flesta av dem

In i bilen tar dem sig också inför varje tur till jobbet

Förra helgen så äventyrade jag in i skogen på svampjakt, såg ut som att man skakat på ett getingbo när man kom ut. 1,5kg kantareller blev dock vinsten, överkomligt!
 
C Chai två skrev:
Får in mygg varenda dag enbart via ventilationen i badrummet, som tur är så har jag två st relativt bra fyrbenta myggjägare som tar de flesta av dem

In i bilen tar dem sig också inför varje tur till jobbet

Förra helgen så äventyrade jag in i skogen på svampjakt, såg ut som att man skakat på ett getingbo när man kom ut. 1,5kg kantareller blev dock vinsten, överkomligt!
Ett tips, låt fläkten i badrummet snurra 24/7 så slipper du mygg.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips, låt fläkten i badrummet snurra 24/7 så slipper du mygg.
Ingen fläkt dessvärre. Helt och hållet självdrag 🙄
 
C Chai två skrev:
Ingen fläkt dessvärre. Helt och hållet självdrag 🙄
GAAH!
 
  • Gilla
Chai två
  • Laddar…
Helt överjävligt...

Försöker jag snabbt smita in i bilen får jag med mig minst 3st in i bilen, uppe vid rutorna kan man ju slå ihjäl dom, men de som hittar ner till pedalerna kalasar på mina shortsförsedda ben...

Hoppades på lite lekar på barnets kalas igår när solen var framme, gräsmattan var bara att glömma, i solen på den asfalterade uppfarten fäktades vi med myggen 20minuter, sedan gav vi upp och gick in.

Klippa gräsmattan är vidrigt, det svärmar runt klipparn, trots värmen klipper jag med långbyxor, tröja, mössa och tunna handskar.

Sommaren skogscamping är inställt, det går inte att vara i skogen, allt virke är dessutom blött så lägereld kan man glömma.

Hämtade släpvagnen som står intill skogen, välansad gräsmatta men det finns ju nån buske 2 meter bort och lite ris, kan inte räkna antalet bett...
Såg 3st på knät under de 7 sekunder det tog att lyfta upp släpet på kroken, trots idogt dansande.

Men allt detta är fjantigt i förhållande till hur våra stackars hästar har det. Trots myggspray, täcken och huvor står de med svärmar som kolsvarta regnmoln runt sig, det kryper överallt där det inte är täckt, och så den nykomna värmen.
Nästan lika jäkla illa i stallet som ute i hagen, grader i helvetet....
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Helt överjävligt...

Försöker jag snabbt smita in i bilen får jag med mig minst 3st in i bilen, uppe vid rutorna kan man ju slå ihjäl dom, men de som hittar ner till pedalerna kalasar på mina shortsförsedda ben...

Hoppades på lite lekar på barnets kalas igår när solen var framme, gräsmattan var bara att glömma, i solen på den asfalterade uppfarten fäktades vi med myggen 20minuter, sedan gav vi upp och gick in.

Klippa gräsmattan är vidrigt, det svärmar runt klipparn, trots värmen klipper jag med långbyxor, tröja, mössa och tunna handskar.

Sommaren skogscamping är inställt, det går inte att vara i skogen, allt virke är dessutom blött så lägereld kan man glömma.

Hämtade släpvagnen som står intill skogen, välansad gräsmatta men det finns ju nån buske 2 meter bort och lite ris, kan inte räkna antalet bett...
Såg 3st på knät under de 7 sekunder det tog att lyfta upp släpet på kroken, trots idogt dansande.

Men allt detta är fjantigt i förhållande till hur våra stackars hästar har det. Trots myggspray, täcken och huvor står de med svärmar som kolsvarta regnmoln runt sig, det kryper överallt där det inte är täckt, och så den nykomna värmen.
Nästan lika jäkla illa i stallet som ute i hagen, grader i helvetet....
Mygginvasion här med.

Bara att ställa in alla möjliga projekt man hade utomhus. Sugen att såga ner all växtlighet och grusa/asfaltera rubbet så man kan röra sig utomhus utan hazmat.
 
Idag är det megafuktigt här i Kungsbacka, dimman hänger i luften och ligger som ett täcke över marken. Myggen har fest. Men snart faller temperaturerna och vi slipper myggen. Fast då kommer elräkningarna i stället.
 
Claes Sörmland
Plötsligt känns lidandet lättare. Nu delat med andra...
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Samma i Uppsala. Varmt och fuktigt ute, men omöjligt att ha fönstren öppna om man inte vill ha huset fullt av mygg. All trädgårdsaktivitet närmast omöjligt. Försökte vända lite kompost igår, men det var en dålig idé, då de satte sig i klasar på händer och ansikte.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.