Jag och min sambo har precis köpt ett (litet) hus. Klassisk modell med vardagsrum och kök på nedervåningen, två sovrum och badrum på övervåningen och tvättstuga mm i källaren. Vi har tänk att bygga ut ganska rejält men inte riktigt bestämt hur. Ni som har "samma" hus, hur har ni byggt om?
 
  • hus1.gif
  • hus2.gif
1. I vilka vädderstreck ligger huset?
2. Finns fin utsikt åt något håll?
3. Vill ni ha insynsskydd åt något håll?
4. Hur många sovrum vill ni ha/ hur många barn?
5. Hur mångs kvm är varje plan på nu?
6. Är marken kuperad på någon sida av huset eller är det fritt att bygga ut åt vilket håll som helst?
7. Har ni funderat på om det kan löna sig att riva och bygga nytt?
 
Tänkte tråden mer som inspirationstråd från andra som byggt ut liknande hus. Måste vara en av sveriges vanligast husmodeller som man bygger ut. Men här är svar på dina frågor:

1. Ingången åt söder.
2. Utsikt söder i viss mån väster. Bara grannar åt öster norr. Har ett garage norr så där blir svårt att bygga ut. För lite tomt i öster för att bygga ut å det hållet.
3. Vi har tänk bygga ut söder-västerut pga husets läge på tomten. Behöver inget direkt insynsskydd då det inte är några grannar åt det hållet. Dock kanske en panoramabastu skulle få cyklisterna på cykevägen utanför att ramla... =)
4. Vi vill ha ett sovrum till + ett extra rum. Större kök och större vardagsrum. Planen nu är att byta köket till vardagsrummet som byggs ut och blir ett kombinerat kök/vardagsrum och på övervåningen ett extra sovrum (ovanför köket/vardagsrummet).
4b. Ett på väg...
5. Totalt är huset på 81m2, 6x8m så ca 48 på bottenvåningen och ca 33 på övervåningen.
6. Som jag sa tidigare, vi tänkte bygga ut söderut/västerut.
7. Skulle inte löna sig.
 
Är ni villiga att att göra om taket?

I sådanna fall vorde det i mina ögon bäst att bygga söderut och igentligen "vända på huset" så att det blir 8 meter brett och X meter långt. Den bredden gör det enklare att få in två rum på bredden
 
Vända taket var kanske inte så dumt. Ska skissa lite på det. Gjorde denna skiss i sketchup. Huset i nuvarande form och förslag på tillbyggnad. Kommentarer? Förutom att det känns dyrt =(
 
  • huset-före-1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • front.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelen med vinkellösningar är att du får många innerhörn där det är svårt att få till ljusa lösningar. Iom att du har så smalt som 6 meter så är det också tuft att göra något utan att det blir genomgång genom rummen. Om det sen är positivt eller negativt? det är en smakfråga
 
Det fulaste man kan göra är att bredda huset. Tjocka hus har alltid sämre dagsljus. Dessutom förrycker de hela skalan ute i er gulliga (?) lilla trädgård.

Billigast är att bygga ut med hävdad takås, alltså rakt åt väster och/eller åt öster. Problemet med detta är att ni får ett relativt svårhanterat rum på mitten av vindsvåningen.

Ett alternativ är en fristående byggnadskropp med valfri takåsriktning. De båda byggnaderna kan stå helt för sig själva och hindra mot vind och insyn på en mysig liten gård. Byggnaderna kan också länkas samman med en liten "sluss".
 
PS - Bifogar skiss som jag ritat i annat sammanhang. Handlar också om ett litet traditionellt hus i känslig miljö, Befintliga husdelen är den vänstra. Utbygget till höger - DS

PPS - Planlösningen var visst för stor för att få rum med i detta forum - DS
 
billy_baver skrev:
PS - Bifogar skiss som jag ritat i annat sammanhang. Handlar också om ett litet traditionellt hus i känslig miljö, Befintliga husdelen är den vänstra. Utbygget till höger - DS

PPS - Planlösningen var visst för stor för att få rum med i detta forum - DS
Det var tufft man får ju fin innergård som är insysn skyddat
 
billy_baver skrev:
PS - Bifogar skiss som jag ritat i annat sammanhang. Handlar också om ett litet traditionellt hus i känslig miljö, Befintliga husdelen är den vänstra. Utbygget till höger - DS

PPS - Planlösningen var visst för stor för att få rum med i detta forum - DS
Tog mig friheten att förminska pdfen...

Nackdelen att ha en "getingmidja" är att man då måste ha en till trappa i det nya huset.
 
  • huspdf.gif
Vi har ett liknande hus, som redan var utbyggt när vi köpte det, genom att de lagt till ett rum till höger om köket. Ovanpå rummet, på övervåningen, finns en stor altan. Skulle jag själv byggt om skulle jag inte gjort på det sättet - man vinner iofs ett rum, men det ligger innanför köket, utan anslutning till de andra rummen [nu har det i det här huset tidigare använts som uthyrningsrum med egen ingång, så jag kan förstå det], plus att köket blir extremt svårmöblerat (vi har dessutom en ingång till vardagsrummet från köket, plus en källarnedgång). Jag har funderat lite löst på utbyggnad, och det mest logiska alternativet hos oss hade då varit ungefär som jon föreslagit ovan. Men skulle jag varit seriös i mina utbyggnadsplaner skulle jag definitivt tagit kontakt med en bra arkitekt.
Ett hus lite längre bort har en utbyggnad som den som billy_baver visar - det ser fint ut, men vet ej hur det ser ut innuti, eller om det är praktiskt.
Bifogar en bild på vår befintliga utbyggnad.
 
  • fasad-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasad-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henrietta: Kan instämma i att så hade inte jag heller byggt ut. Balkong ovanpå boningsrum är riskkonstruktion, med konstant risk för takläckage. Sött hus annars!

Tyvärr fick jag inte plats för planlösningen när jag tänkte visa den förut, på huset här ovan. Kanske kan spara ner skissen på något annat vis.
 
Funkar detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.