Jag har en strömbrytare ute på den inglasade balkongen. Strömmen till den kommer från ett intilliggande strömuttag. Ström till strömbrytaren styrs inifrån där man kan slå på/av strömmen till balkongen. Anyways, det sitter ett infravärmeelement kopplat till denna strömbrytare i dagsläget men jag skulle nu också vilja koppla in en balkonglampa.

I dagsläget har de ju skarvat två av trådarna från inkommande ström och har bara kopplat en kabel via själva strömbrytaren (fasen?). Hur kopplar jag in en till lampa på den här brytaren - måste jag göra om allt eller kan använda befintlig strömbrytare? Jag har köpt 3G-kabel som jag har tänkt dra fram till lampan sen.

2014-10-25 13.58.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakifrån sett..inkommande ström är den högra vita kabeln.
2014-10-25 14.01.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte göra något korrekt genom att gå vidare från detta. Med stor sannolikhet kräver redan befintliga infravärmen skyddsjord och den är inte kopplad där. Så börja med att kolla matningen så den är korrekt och sen byt till en dosa där du tagit bilden och gå därifrån med kablar till det du behöver. Ev finns lämpligare placering för dosa mm men det framgår inte av bilden.
 
GK100 skrev:
Du kan inte göra något korrekt genom att gå vidare från detta. Med stor sannolikhet kräver redan befintliga infravärmen skyddsjord och den är inte kopplad där. Så börja med att kolla matningen så den är korrekt och sen byt till en dosa där du tagit bilden och gå därifrån med kablar till det du behöver. Ev finns lämpligare placering för dosa mm men det framgår inte av bilden.
Strömmatningen kommer från uttaget i närheten. Jorden från infravärmen är ju ihopskarvad med jorden från uttaget som.det ser ut?

Om man skulle göra det rätt. Skulle man då behöva dra jord från strömuttaget till en kopplingsdosa där man också kopplar in jorden från infravärmare och lampa för att sedan.från kopplingsdosan dra en fas till en kronströmbrytare för lampan och infravärmaren?


1414244391035-30580886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, en korrekt matning med treledare till en lämpligt placerad dosa där man går ut med kablar till värmare, lampa och brytaren så blir det ok. Nu är det helt regelvidrigt bakom brytaren där gul/grön i matningen är avklippt och svart är skarvad till gul/grön mot värmaren. Dessutom gjort med två olika storlekar skarvhylsor och klamring mm knappast estetiskt, för en gångs skull får jag peka på troligt hempul. Så du kan knappast få det sämre om du sanerar lite här.
 
GK100 skrev:
Ja, en korrekt matning med treledare till en lämpligt placerad dosa där man går ut med kablar till värmare, lampa och brytaren så blir det ok. Nu är det helt regelvidrigt bakom brytaren där gul/grön i matningen är avklippt och svart är skarvad till gul/grön mot värmaren. Dessutom gjort med två olika storlekar skarvhylsor och klamring mm knappast estetiskt, för en gångs skull får jag peka på troligt hempul. Så du kan knappast få det sämre om du sanerar lite här.
Och i kopplingsdosan kan lampan och infravärmen dela på samma inkommande jordkabel (gul/grön?) och den svarta (vad r det för kabel?)? Så drar jag separata faser till dme från strömbrytaren som sagt sen.
 
Du får börja med en koll i uttaget där matningen tas ut så det är korrekt där. Sen i dosan ska blå kopplas samman från matningen till utgående för värme och lampa detta är nollan. Lika kopplas gul/grön samman matning till utgående för värme och lampa. Fas i matningen kopplas ner till gemensamma anslutningen i brytaren och de två andra kopplas till fas för värme och lampa. Detta kan du klara om du tar det lugnt och är noggrann, men viktigast är att du kollar så att jorden är ok fram till uttaget där matningen tas ut och sen kopplar in den vidare i kablarna till lampa och värme.

Är du minsta osäker ta hjälp eller åtminstone kom in med fler frågor och bilder här.
 
GK100 skrev:
Du får börja med en koll i uttaget där matningen tas ut så det är korrekt där. Sen i dosan ska blå kopplas samman från matningen till utgående för värme och lampa detta är nollan. Lika kopplas gul/grön samman matning till utgående för värme och lampa. Fas i matningen kopplas ner till gemensamma anslutningen i brytaren och de två andra kopplas till fas för värme och lampa. Detta kan du klara om du tar det lugnt och är noggrann, men viktigast är att du kollar så att jorden är ok fram till uttaget där matningen tas ut och sen kopplar in den vidare i kablarna till lampa och värme.

Är du minsta osäker ta hjälp eller åtminstone kom in med fler frågor och bilder här.
Ja precis då är jag på det gröna. Har kopplat lite tidigare så det kommer sakta tilllbaka :)

Men är det inte lite konstigt att det är de blå kablarna som verkar vara fas i min nuvarande installation? Det är ju de blå kablarna som från inmatningen går in i strömrbytaren som även går ut från strömbrytaren ut till infravärmaren, och som regleras av knappen, i dagsläget?

(Gul/grön från infran är hopskarvad med svart inmatingskabel och svart kabel från infran är ihopskarvad med brun kabel från inmatningen.)
 
Redigerat:
Inte konstigare än att svart kopplas till gul/grön och brun till svart. :)
Så börja med att se hur det ligger till i vägguttaget, då bör det klarna så det inte är konstigheter där också.
 
GK100 skrev:
Inte konstigare än att svart kopplas till gul/grön och brun till svart. :)
Så börja med att se hur det ligger till i vägguttaget, då bör det klarna så det inte är konstigheter där också.
Du menar att kablarna från uttaget är feldragna därifrån? För faskabeln som går till brytaren borde väl vara brun eller svart kabel, inte blå?? Jag tittade på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Starkstr%C3%B6m
 
Enligt standarden skall
Gul /grön vara skyddsjord. Den får absolut inte användas till annat förutom PEN m.m.
Blå är nornalt Nolla ( med vissa undantag)
Svart eller brun är fasledare. Före 2000 var svart fas L1, från 2000 talet bör fas L1 vara brun enligt internationell standard.

Men som du ser här kan man inte alltid lita på kabelfärger.

Tyvärr är det här eljobbet ett skolexempel på ett undermåligt och farligt jobb. Den innhåller flera feltyper t.ex missad skyddsjord ( troligtvis), fel färger på ledare, strömbrytaren bryter nollan ( blå) , Dålig skarvning ( trolgtvis avbitare som pressverktyg), skadad ledarisolering.
 
Redigerat:
Ja, Men det som är fel här, och ev. kan vara farligt är att gulgrön är inte korrekt kopplad. I den inkommande kabeln till brytaren ser det ut som den är klippt. Jag ser inte att den andra gulgröna är ihopkopplad med något, men att döma av inläggern här så är den tydligen ihopkopplad med svart. Det är i så fall ett grovt fel. Och beroende på var svart är kopplad i sin matande ände så kan det dessutom vara direkt livsfarligt.
 
hempularen skrev:
Ja, Men det som är fel här, och ev. kan vara farligt är att gulgrön är inte korrekt kopplad. I den inkommande kabeln till brytaren ser det ut som den är klippt. Jag ser inte att den andra gulgröna är ihopkopplad med något, men att döma av inläggern här så är den tydligen ihopkopplad med svart. Det är i så fall ett grovt fel. Och beroende på var svart är kopplad i sin matande ände så kan det dessutom vara direkt livsfarligt.
Borde m.a.o. köpa en testmejlsel kanske och öppna strömuttaget (varifrån det förgrenats) och undersöka ursprunget på kablarna innan jag börjar koppla kopplingsdosan :)
 
Och någon "testmejsel" ska du inte köpa, för det är inget annat än en skräpgrunka. Köp ett multiinstrument så kan du mäta på riktigt, dom billigaste kostar inte många kronor men dom är många ggr så tillförlitliga som en testmejsel
 
Hoja, bara riva och börja om. Skulle vara spännande se hur det ser ut vid infran och uttaget. Arbeta spänninslöst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.