I ett av mina rum har det uppstått sprickor i ett antal skarvar mellan de underliggande gipsskivorna. Sprickorna uppstår framförallt precis där gipsskivan som ligger mot fönstret fortsätter uppåt där fönstret så att säga tar slut.

Illustration av sprickor vid skarvar mellan gipsskivor nära fönsterkarmen.

Om jag förstått saken rätt så är det korrekta sättet att såga gipsskivan på ett sådan sätt att skarven inte hamnar i linje med fönstret utan att man alltså sågar ut ett hörn i skivan så att skarven mot nästa skiva hamnar en bit in på fönster. Antar att det har att göra med hur huset rör på sig och krafterna som uppstår genom det.

Schematisk illustration av gipsskivor runt ett fönster med markerade skarvar.

Jag ska nu måla om och frågade om råd kring hur man hanterade ett sånt problem. Svaret var att lösningen skulle kunna vara en remsa med väv som sätts i spacklet om (och här kommer problemet) det inte redan fanns en sådan remsa på plats. Jag har nu slipat mig igenom färgen och kunde då se att det mycket riktigt redan sitter en remsa med väv över skarven.

Är det någon som vet om det finns någon lösning på detta som inte innebär att man sliter ner gipsskivorna och sätter nya på det "korrekta" sättet? Kan man t.ex. klara sig med en vävremsa och sedan en pappersremsa över den? Eller genom att lägga någon form av mjukt material typ silikon eller liknande i skarven?

Alla förslag mottas tacksamt.

Tack på förhand
Daniel
 
Hej
Dra bort den gamla remsan, är garanterat en gammal vävremsa?
Lägg i en ny pappremsa, håller bättre än dom i väv. Om du inte vill riva ner gips o flytta skarven
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ja, kasta väven och kör med papp. Kan va lämpligt att slipa ner ordentligt i skarvan för att få bra med plats.
 
surris
Blir säkerligen bättre med ny pappremsa. Men risk finns att det spricker igen ändå när det är gipsat på det sättet. Och om det är ett hus som rör sig mycket.
 
Att sätta slät mikrolitväv på hela väggen är ju annars en bra lösning.
 
Stort tack för svaren.

En kort uppföljningsfråga då; säg att jag tar bort den gamla väven, slipar ner så att jag får lite utrymme och sätter en ny pappremsa. Finns det något värde i att skära ut lite så att skarven blir lite större och sen peta i typ silikon där för att ha något lite mer elastiskt, som kan följa med lite bättre i väggens rörelser, under innan jag sätter den nya remsan, spacklar och målar?
 
J Johan456 skrev:
Att sätta slät mikrolitväv på hela väggen är ju annars en bra lösning.
Så vet jag att de (hantverkarna) gjorde i ett annat rum men då detta är mitt absolut första försök till någon form av hemrenovering på egen hand så tänkte jag försöka hålla mig till ett lite mindre åtagande.

Tack ändå för svaret!
 
surris
S samouflage skrev:
Stort tack för svaren.

En kort uppföljningsfråga då; säg att jag tar bort den gamla väven, slipar ner så att jag får lite utrymme och sätter en ny pappremsa. Finns det något värde i att skära ut lite så att skarven blir lite större och sen peta i typ silikon där för att ha något lite mer elastiskt, som kan följa med lite bättre i väggens rörelser, under innan jag sätter den nya remsan, spacklar och målar?
Nej
 
  • Gilla
samouflage
  • Laddar…
S samouflage skrev:
Stort tack för svaren.

En kort uppföljningsfråga då; säg att jag tar bort den gamla väven, slipar ner så att jag får lite utrymme och sätter en ny pappremsa. Finns det något värde i att skära ut lite så att skarven blir lite större och sen peta i typ silikon där för att ha något lite mer elastiskt, som kan följa med lite bättre i väggens rörelser, under innan jag sätter den nya remsan, spacklar och målar?
Nej, ingen silikon! Men jag hade nog både satt en pappersremsa OCH satt microlit, microliten är väldigt stark...
 
  • Gilla
samouflage
  • Laddar…
S samouflage skrev:
Så vet jag att de (hantverkarna) gjorde i ett annat rum men då detta är mitt absolut första försök till någon form av hemrenovering på egen hand så tänkte jag försöka hålla mig till ett lite mindre åtagande.

Tack ändå för svaret!

Är du säker på att du har gips på väggarna? Jag bor i ett gammalt Myresjö hus, och där är det någon form av byggskiva som är som ca10mm tjock masonit. Hade samma problem med att det ville spricka vid fönsterna. Provade först med att limma pappersremsor och spackla, men det sprack alltid upp efter ett tag. Nästa gång det var dax att tapetsera om så skruvade jag upp 6mm renoverings gips. Har hållit sedan dess, och det är nog 10 år sedan. Då gipsen endast är 6 mm så lät jag foderna runt fönster och dörrar vara kvar och gipsade bara emot. Dock vara nog med att skjuta skarvarna vid fönster och dörrar så att inte skarven går rakt upp. Och den hårda byggskivan gick det alldeles utmärkt att skruva i.
 
M Myrkebab skrev:
Är du säker på att du har gips på väggarna? Jag bor i ett gammalt Myresjö hus, och där är det någon form av byggskiva som är som ca10mm tjock masonit. Hade samma problem med att det ville spricka vid fönsterna. Provade först med att limma pappersremsor och spackla, men det sprack alltid upp efter ett tag. Nästa gång det var dax att tapetsera om så skruvade jag upp 6mm renoverings gips. Har hållit sedan dess, och det är nog 10 år sedan. Då gipsen endast är 6 mm så lät jag foderna runt fönster och dörrar vara kvar och gipsade bara emot. Dock vara nog med att skjuta skarvarna vid fönster och dörrar så att inte skarven går rakt upp. Och den hårda byggskivan gick det alldeles utmärkt att skruva i.
Hrmm, nej när du säger det så är jag inte 100% säker på det. Får ta och kolla upp det först.
Tack för påpekandet!
 
Microliten håller inte över tid. Vi sätter alltid pappremsa även när vi ska sätta microliten. Sprack ofta förr innan vi började remsa oxå. Sen är microliten så jäkla tråkigt att sätta:sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.