Hej på er!
Behöver lite råd om hur man hanterar en gipsvägg (yttervägg) som jag skurit ur bitar ur, har använt en "finer", som ska kaklas.
Anledningen är bl.a att jag bakom gipset "kortlat" och satt upp OSB på baksidan för att få hyllor mm att fästa bra.
Skarvarna som är i överkant är ju inte "fasade"som yttersidorna är så räcker det med att spackla igen så gott det går, även om det bara rör sig om några mm mellanrum? Och bör man använda remsa på samtliga skarvar när man ska kakla?
Hur noga ska man va? Missförstå mig rätt, jag ville inte fuska utan det SKA vara rätt :)
Såg i en tidigare tråd att man ska använda primer innan man kaklar på gips, så den frågan behöver jag inte ställa ;)
/Patrik
 
  • DSC03177.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En springa på några millimeter behöver du inte göra något med alls. Spackla i falsarna och andra ojämna ställen bara. Det finns ingen anledning att använda remsa. Använd ett mineraliskt bundet spackel, inte vanligt torkande spackel.
 
ok tack för ditt svar. Ngn sa att man ska skära ut så man får ett v mellan skarvarna dels för att kunna spackla bättre och för att inte pappen på gipsen ska resa sig, men det känns mer när man ev ska tapetsera efteråt och ska ju kakla?
 
Precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.