Håller på att bygga en tvättstuga. På bilden nedan har jag bilat bort 30cm och fått fram en uppsättning värmerör som tidigare varit ingjutna i golvet. Bakom vänstra väggen sitter fjärrvärmecentralen (fd oljepanna) och alla rör går in under tröskeln till köksdörren som leder in i själva huset.

Jag skall lägga 20cm cellplast och gjuta en ny platta med golvvärme. Frågan är hur jag skall hantera dessa rör.

De övre i bilden (någon som kan tala om vad de är till? Min enda tanke är att det är någon form av värmeslinga som är lagt utmed ytterväggarna för att undvika kalla golv) ligger så pass långt ner att jag kan gjuta över dem.
De undre som är till husets radiatorer (runt 4cm i diameter) ligger dock högre och kommer hamna i underdelen av golvet.
Rören som går rakt ner i bilden skall tas bort helt.

Som ni ser har det varit gott om ingjutna skarvar och jag ser ingen möjlighet att få brot dolda skarvar om jag inte sätter en inspektionslucka i köksgolvet.

Min enda tanke är att plugga uttaget till de borttagna röret, knacka upp hål runt rören i vänstra väggen och sedan låta varje rör löpa i ett 75mm avloppsrör under/i golvet. I detta fall hamnar eventuellt läckage ute vid fjärrvärmeanläggningen och den dagen jag vill dra om rören finns det redan en kanal att dra dem i.

Vad säger ni? Är det istället bättre att försöka byta så mycket som möjligt? Var skarvar jag isf?

Kan tillägga att det är 50år gamla stålrör, som visserligen ser fina ut, men som jag ogärna vill gjuta in igen.


ror.jpg
 
Jag tog nyss bort en hel del stålrör och avloppsrör i gjutjärn som var runt 65 år gamla, och jag tror faktiskt att de skulle ha hållt i 65 år till, såg väldigt mycket bättre ut innuti än vad jag kunde tro.

Det kan inte vara några rör för t.ex. påfyllning av olja? Svårt att säga med en enda bild utan en helhet..

I ditt läge så hade jag funderat på om jag kunde byta till nya rör i t.ex. plast dvs. så kallade PEX-rör som jag skulle ha lagt synligt, eller gjutit in utan skarvar med rör i rör (så att man kan dra ut inneröret om det skulle gå sönder).

Annars funkar den enkla varianten också, att bara gjuta in befintliga rör, skulle de mot förmodan rosta sönder etc. så har du ett hölja av betong så att säga som håller vattnet på rätt plats.
 
Jag har också bytt lite gjutjärn och de var förvånandsvärt friska. Och dessa rör är säkert också fina, men det är ju som synes massa kopplingar, och dessutom blir det ju nya kopplingar när jag tar bort och pluggar de nedåtgående rören.

Var kanske lite otydlig. Det är värmerör. Bakom vänstra väggen förgrenar sig utgående värme till dessa 2 olika slingor och det finns en kran (likt den man kan se på gamla, gamla element) där jag antar att man kan stänga av cirkulationen i de övre rören.
Ut från vänstra väggen är de ju isolerade, men sedan övergår de i ett större oisolerat stålrör.
Att de är oisolerade och att det plötsligt blir en större diameter kan jag inte tolka på något annat sätt än att de är till för att värma, just där de är.

Byta rören hade ju varit det bästa, men som sagt, då måste jag skarva under köksgolvet och eftersom golvet i huset är uppreglat på betongen skulle ett läckage där få katastrofala följder.

Håller verkligen betongen emot? Det jag är mest rädd för är ju läckage i en skarv, och det kommer ju inte vara några tjocka lager betong runt om eftersom den skall bli 10cm tjock, och röret i sig är 5cm.
 
Kommer rören i cellplasten eller i betongen? i cellplasten är det ju helt ok och jag skulle inte byta dem ingjutning är mer tveksamt då man inte vet hur bruket reagerar med rören dock bör det heller inte vara någon fara här annat än att golvet kan bli varm över rören.

Försök dock att inte röra så mycket i dem de kan hålla tätt i hundra år men sen är man där och pillar och psssst.
 
Som det ser ut nu ligger överkant på de tjocka (isolerade) rören 5cm under kommande golvnivå så de hamnar helt klart i betongen. Dock skulle jag ju kunna trä på nya rörisoleringar.

Pilla? Jag har ju bilat/knackat fram dem ur betongen så de har självklart fått vara med om en del även om jag försökte vara försiktig.
 
Har du trycket på nu så är det ju lugnt vad gäller läkagerisken. ;)

Värsta är väl egentligen om man kliver på dem när man gjuter såpass att de läker (och man inte märker).

Ska du lägga på rörisolering går det ju lika bra att bara tälja ur en cellplastskivebit :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.