Vi är i begrepp att köpa ett permanenthus i norra Västmanland för att använda som fritidshus, året runt. I huset finns en panna som har en påmonterad pelletsbrännare och elpatron.

Vi bor i lgh och har ingen som helst erfarenhet av dessa saker.

Mina frågor är:

När vi inte är i huset höst/vinter/vår (tänker mig att vi åker upp med två-tre veckors mellanrum) hur löser vi underhållsvärmen? Är det ca 10 grader man behöver? Om man ska köra på elpatronen hela tiden kostar det väl en förmögenhet? Kan pelletsbrännaren gå medan man inte är där? Mäklaren sa att han kunde tänka sig att pannan kunde klara sig i två veckor, men sedan måste man tömma (askan?).

Det finns två ackumulatortankar. Enligt ägaren är det ett mkt välisolerat hus och han behöver aldrig ha termostaten på mer än 19 grader oavsett hur kallt det blir. Huset är byggt vid sekelskift men helrenoverat och tilläggsisolerat (väggarn är flera decimeter tjocka) 1979. Det är 170 m2 och har tvåglasfönster.

Jag är som sagt rädd för att elkostnaderna ska dra iväg ngt fruktansvärt under vintern. Vad/hur gör vi?
 
Vad är det för panna och brännare?
Pelletseldning och ackumulatortankar brukar inte vara nån höjdare enligt de som prövat.
Blir förluster i värme.
Finns det bara askutrymme som räcker i 2-3 veckor,samt att du har ett förråd som också kan räcker lika länge,så kan du köra med det och ha elpatronen som backup om brännaren skulle stanna.
 
Ok, det är alltså ingen fara med att ha pelletsbrännaren gående när man inte är där? Vad händer om askutrymmet blir fullt?

Det var väl askutrymmet mäklaren syftade på när han sa att han trodde att det räckte i två veckor. Tyvärr vet jag inte märkena på pannan eller brännaren, får återkomma i frågan.

Jag vill gärna ställa frågor om det du sa om ackumulatortankar och värmeförlust, men jag vet ju så lite om hur det funkar så det blir nog onödigt dumt. Finns det ngt bra ställe jag kan läsa på? Vad har man om man inte har ackumulatortankar?
 
kata_rina skrev:
Är det ca 10 grader man behöver?

Jag har för mig att man skall ligga över daggpunkten för ett hus som ligger i vila mellan besöken. Denna beror på temp och luftfuktighet.

Mäklaren sa att han kunde tänka sig att pannan kunde klara sig i två veckor, men sedan måste man tömma (askan?).

Om huset ligger i sparläge mellan besöken drar det mindre energi, alltså bör det kunna gå längre än 2-3 veckor innan pannan behöver askas ur.

Det finns två ackumulatortankar.
Inte så dumt. Eftersom huset i sparläge drar mindre energi blir det korta brinntider för pelletsbrännaren, vilket i sin tur försämrar verkningsgraden. En (eller två) ackumulatortankar gör att det blir längre brinntider för pelletsbrännaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.