Hej på er!

Har ett 1,5-plans stenhus med källare byggt 1967. Källarväggar i betonghålsten därefter lättbetongväggar och fasad av tegel (spalt med gullfiber mellan lättbetong och fasad). Valven är gjutna i betong.

På sistone har jag gått och grubblat allt mer över de sprickor som finns i huset. När vi flyttade in för knappa tio år sedan fanns det en del sprickor i väggar och betongvalv. Alla dessa bedömde jag som tämligen gamla (vissa kan jag troligtvis härleda till att ha uppkommit kort efter att huset byggdes). I princip alla sprickor i innerväggar och valven följer försvagningar (ingjutna balkar och avloppsrör i bjälklagen, urtag för radiatorrör i ytterväggarna).

Under de senaste åren har jag noterat en hel del mindre sprickor i tegelfasaden på ett antal ställen. Många följer motsvarande sprickor på insidan av väggarna. Den största sprickan i fasaden glipade ungefär 1mm. På insidan är väl de största sprickorna i den häraden, de flesta är dock betydligt mindre och yttrar sig som hårstråstunna sprickor som ringlar sig i taket och väggarna. Dessa sprickor kommer givetvis tillbaka om de målas över eller liknande.

På det stora hela har jag svårt att säga att några sprickor blivit större, däremot är det klart att huset rör sig över året så pass mycket att sprickor som tapetserats över kommer fram osv. Någon av fasadsprickorna måste ha uppkommit de senaste åren.

Dränerade om runt huset detta året. Var dock inget direkt problem med dräneringen innan den gjordes om. Inga nya sprickor har uppkommit i samband med dräneringen.

Lång bakgrund, nu till mina frågor.

- Borde jag vara oroas av dessa sprickor i huset så länge de inte blir större (endast rör sig över året)?
- Vilken typ av ingenjör/expert kan inspektera dessa sprickor och uttala sig om dem?

För övrigt är det lite tråkigt att göra vid ytskikt i rum som inom ett år återigen får synliga sprickor ;)
 
Hade inte oroat mig mig för så små sprickor då de ändå inte går att åtgärda. Det är helt naturligt med sprickor i stenhus och ju noggrannare man letar efter dem desto fler hittar man. När de når ca 5mm kan man börja mjukfoga både inne och ut med lämpliga fogmassor. Sedan om en 20 år kanske det börjar bli dags att fundera på att foga om tegelfasaden.
 
Spontant skulle jag nog vara rätt missnöjd med sprickor på 5mm...

Är det lönt att laga sprickor i tegelfasaden? Inbillar mig att de definitivt inte blir bättre när det tränger in fukt och fryser på vintern.
 
Hej
Vår kåk är i lättbetong. Jag upplevde att det blev fler av dessa sprickor något/några år efter att vi dränerat om.
Våra två grannar som har identiska hus har råkat ut samma sak.
Jag inbillar mig att när betongen torkar ut krymper fogar och stenar och att det därför blir det små sprickor.
Jag har med stor framgång lagat sprickor i väggarna inomhus med kakelfix och utomhus med Ardex A46.
Receptet nedan är för väggar inomhus.
Kapa ut sprickan så du får som ett V. Laga i med kakelfix blandat med lite för mycket vatten och när det sedan härdat spackla med vanligt sandspackel och lägg i en glasfiberremsa för säkerhetskull.
Jag tror att det är svårt att dränera om ett hus utan att det blir små små sättningar.
Nu har vi iof inte drabbats av några sprickor i teglet mer än på några få ställen och dessa tror jag fanns innan vi flyttade in.
Fredrik
 
F Fredrik Å skrev:
Hej
Vår kåk är i lättbetong. Jag upplevde att det blev fler av dessa sprickor något/några år efter att vi dränerat om.
Våra två grannar som har identiska hus har råkat ut samma sak.
Jag inbillar mig att när betongen torkar ut krymper fogar och stenar och att det därför blir det små sprickor.
Jag har med stor framgång lagat sprickor i väggarna inomhus med kakelfix och utomhus med Ardex A46.
Receptet nedan är för väggar inomhus.
Kapa ut sprickan så du får som ett V. Laga i med kakelfix blandat med lite för mycket vatten och när det sedan härdat spackla med vanligt sandspackel och lägg i en glasfiberremsa för säkerhetskull.
Jag tror att det är svårt att dränera om ett hus utan att det blir små små sättningar.
Nu har vi iof inte drabbats av några sprickor i teglet mer än på några få ställen och dessa tror jag fanns innan vi flyttade in.
Fredrik
Hej någon specifik kakelfix för att åtgärda småsprickor invändigt? Har du bilder under, innan och efter ditt jobb? =)
 
N
Tråden är ju 9 år gammal.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Tråden är ju 9 år gammal.
Haha ja den är gammal
Bor inte kvar i huset och har inga bilder.
Minns inte vad det var för märke på fixet men reparationerna höll iaf fram till att jag flyttade för ett år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.