Drog precis bort tapet och väv från en vägg på bottenplan och såg detta vilket jag starkt tror är svartmögel, kanske från en tidigare vattenläcka innan vi bodde i huset. På ena sidan väggen är ett ”vanligt rum”/gillestuga och på andra sidan tvättstuga som inte är ordnat med tätskikt mm. Vi öppnade upp väggen på den sidan och ser även spår av detta på andra sidan på gipsskivan och lite på träbalkarna. Se bilder. Nu till frågan: Hur hade ni hanterat detta?
1. Öppna upp väggen och försöka tvätta bort allt som vi ser?
2. Delvis skära bort de angripna gipsskivorna med möglet och byta till nya?
3. Annan lösning?

Tacksam för input!
 
  • Renoveringsprojekt, vägg strippad av tapet, ojämnt underlag, skadad puts, fönster till vänster, golvkakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörnrum under renovering, väggar delvis skalade, vid fönster, ljusinsläpp, grundarbete synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rör genomgår reparationsarbete, synlig skada på väggen och röret, byggavfall, innerväggar exponerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en gipsvägg visar träreglar och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst måste man veta om det är ett gammalt avstannat fuktproblem eller ett pågående.
Är syllen och bottenplattan helt torra?
Står syllen på syllpapp av ngt slag?

Sedan beror det på vad ni tänkt göra?
Tapetsera om, måla el ngt annat?

Om det är en gammal uttorkad fuktskada så hade jag inte gjort ngt åt insidan av väggen, och troligtvis inget åt utsidan heller annat än nya gipsskivor om de är trasiga. Hade bara tapetserat eller målat över. Ev patinerat angripna områden på utsida av gipsskivorna med alkydoljefärg innan slutlig ytbehandling (tapet/väggfärg).
Hade aldrig blaskat med vatten, dvs tvättat, då det är ett mkt känsligt ställe att fukta ner, liksom att torka ur snabbt och effektivt då det är betongplatta och kapillärsugande spalter och antagligen gott om mögelsporer som bara väntar på lite fukt för att vakna till.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Först och främst måste man veta om det är ett gammalt avstannat fuktproblem eller ett pågående.
Är syllen och bottenplattan helt torra?
Står syllen på syllpapp av ngt slag?

Sedan beror det på vad ni tänkt göra?
Tapetsera om, måla el ngt annat?

Om det är en gammal uttorkad fuktskada så hade jag inte gjort ngt åt insidan av väggen, och troligtvis inget åt utsidan heller annat än nya gipsskivor om de är trasiga. Hade bara tapetserat eller målat över. Ev patinerat angripna områden på utsida av gipsskivorna med alkydoljefärg innan slutlig ytbehandling (tapet/väggfärg).
Hade aldrig blaskat med vatten, dvs tvättat, då det är ett mkt känsligt ställe att fukta ner, liksom att torka ur snabbt och effektivt då det är betongplatta och kapillärsugande spalter och antagligen gott om mögelsporer som bara väntar på lite fukt för att vakna till.
Hej och tack för svar.
Det vi ser känns torrt så tror det borde vara en gammal fuktskada. Det finns en vattenkran på andra sidan väggen som känns misstänkt. Ska köpa en fuktmätare och kolla trät för säkerhetsskull.

Vi har tänkt att spackla och måla väggen. Jag dammsög bort det mesta synliga möglet och allt följer med ett tunt lager om man drar bort från väggskivan så verkar som om det kommit mellan den och tapeten som satt där innan. Kanske tapetklistret som möglat?

Jag tror vi lutar åt att ta upp den biten av väggen och byta ut till ny skiva eftersom det även är på insidan av nuvarande skiva.
 
  • Sliten vägg med flagnande färg och mögel; mönster liknar ansikten; textur; avskalad; gråbrun färgpalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns en spray som dödar möglet man kan spraya på skivorna. På den synliga sidan skulle jag sätta nytt gips och eventuellt se över hur väggen möter yttervägg så inte kall fuktig luft kommer in den vägen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.