Jag bor på en gård där förra ägarna har lämnat kvar MASSOR med virke.
Det mesta är osorterat och ligger undanstuvat lite här och var.
Det är allt möjligt. Reglar, panelbrädor, 200x200-bjälkar, 200x300-bjälkar, spåntat osv. Allt möjligt.
En större mängd av detta är undanstuvat på ett ställe som är svårt att ta sig till, och att kunna ta ut det man behöver just nu, är omöjligt.

Av den anledningen skulle jag vlija ordna någon form av virkesförvaring.
Har ni något tips på hur jag ska göra?
Är det bara till att sortera upp och lägga direkt på golvet med strö mellan? Eller finns det någon praktisk ställning man kan bygga?
Utrymme är inte ett problem. Har gott om plats under tak.

Hur har ni gjort?
 
  • Gilla
Jan-åke almlöf
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Jag bor på en gård där förra ägarna har lämnat kvar MASSOR med virke.
Det mesta är osorterat och ligger undanstuvat lite här och var.
Det är allt möjligt. Reglar, panelbrädor, 200x200-bjälkar, 200x300-bjälkar, spåntat osv. Allt möjligt.
En större mängd av detta är undanstuvat på ett ställe som är svårt att ta sig till, och att kunna ta ut det man behöver just nu, är omöjligt.

Av den anledningen skulle jag vlija ordna någon form av virkesförvaring.
Har ni något tips på hur jag ska göra?
Är det bara till att sortera upp och lägga direkt på golvet med strö mellan? Eller finns det någon praktisk ställning man kan bygga?
Utrymme är inte ett problem. Har gott om plats under tak.

Hur har ni gjort?
Om du har tid+plats+pengar så svetsa ett rejält ''hyllsystem' för virket.

Annars tror jag på reglar på golvet och sen trava virket ovanpå med ströläkt emellan.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Jag håller med Frustrator, ett hyllsystem av typen grenställ är väl det mest praktiska om du har platsen till det.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Ibland kan man komma över kasserade lagerhyllor och grenställ av det kraftigare slaget relativt billigt från någon industri som bygger om. De är bra att stapla virke i.

Ordentligt lufttorkat virke i tjocklekar upp till 2 tum behöver bara strö mellan vartannat varv så på det viset får man stabbarna litet kompaktare. Staplar man det utan strö i kalla uthus kan det fara illa.
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.