Hej! Vill ha lite råd och tips av er erfarna möbelsnickare!;)
Jag går en utbildning som heter Möbeldesign och har nu en plan på att göra en hallbänk i skivmaterial. Då vi inte hunnit så långt på kursen materialteknik så vill har ha lite råd och tips.

Jag har tänkt mig en enkel design på en sittbänk med utrymme för förvaringskorgar under sittbänken. Min fråga är då: Hur hållbart är MDF till sittbänken? Jag har inte tagit fram något exakt utseende ännu, men min första tanke är att ha skivmaterial på sidorna (som väggar och ben) och även en i mitten för extra stabilitet och även för att dela av förvaringsutrymmet på mitten. Längden på bänken har jag tänkt mig mellan 900-1000mm lång.

Hoppas ni förstår idén, har bifogat en mycket ful PAINTbild, men så ni hänger med på vad jag menar!



Så vad tror ni? :) Tacksam för ALLA svar!
 
  • bänk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är nog en av dem som är mest skeptisk till MDF som bärande horisontalplan. Samtidigt finns det ju möbler som är gjorda av MDF, t.ex. bord, om de nu inte är gjorda av HDF förstås.

Hur viktigt är det att tjockleken är densamma överallt? Ska möbeln vara målad eller fanerad?

Det tråkiga med MDF och även spånskiva är att det vill säcka över längre sträckor. Har sett alldeles för många golv i släpljus där spånskivorna hänger på bjälkarna.

Sen hänger väl alla material mer eller mindre med tiden, men limträ t.ex., eller plywood har ju en helt annan spänst över tid.
 
Mr Handyman skrev:
Jag är nog en av dem som är mest skeptisk till MDF som bärande horisontalplan. Samtidigt finns det ju möbler som är gjorda av MDF, t.ex. bord, om de nu inte är gjorda av HDF förstås.

Hur viktigt är det att tjockleken är densamma överallt? Ska möbeln vara målad eller fanerad?

Det tråkiga med MDF och även spånskiva är att det vill säcka över längre sträckor. Har sett alldeles för många golv i släpljus där spånskivorna hänger på bjälkarna.

Sen hänger väl alla material mer eller mindre med tiden, men limträ t.ex., eller plywood har ju en helt annan spänst över tid.
Jo, MDF är dåligt på bärförmåga per egen vikt, så det säckar mer än det mesta. Men i fallet med bänken har du tre tvärsidor, och 50 cm långa hyllor MDF mellan sidorna. Om man antar att där bak finns en masonit eller annat limmat på ramen inklusive tvärstaget, så har man en rätt sidostabil konstruktion. Förutsätter att horisontahyllorna är limmade i sidobalkarna så att ingen rörlighet finns (ofarligt i MDF).

För att få MDFen att säcka där bak skall limmet släppa. För att få det att säcka där fram skall både en yttersida och mittstaget komma närmre varandra. Understa sidan ligger på golvet och lär inte ha mer än säg 2 millimeter max att säcka över en meter (och med ett bra golv, ingenting). Så säckandet upptill kommer i huvudsak att komma av att översta skivan böjer sig i framkant, och att yttersidan böjer sig inåt längs sin längd. Designar man bänken tjock nog för att inte böja sig när en tung person sitter på mitten mellan tvärstagen borde självsäckningen som uppstår inte bli så stor att den stör. Jag brukar använda sagulatorn och sätta en extra horisontell limmad hylla på mitten om höjden på sidan är för hög, och då tycker jag MDFen har varit stabil nog (eller min syn dålig nog).

Tänk på att IKEAS hyllor, (som i och för sig är byggda i spånskiva som håler emot bättre) sitter lösa och därför inte får stöd mot böjning från sidorna eller från ramverket. Jämför hur mycket de böjt sig över åren. Limmar man istället fast hyllorna får man en extra styrka från ramverket.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.