Jag har tagit in ett antal offerter på takbyte och en sticker ut på det sättet att de använder sig av butyltejp under ströläkten. Argumentet är ju så klart att det skall täta ordentligt. Och det finns väl logik i detta.

Men eftersom det känns lite ovanligt så undrar jag om det finns ngn annan som har erfarenhet av det. Och hur utvecklas sådant över tid. Man vill ju inte gärna att det torkar ut. Men det kanske det inte gör?

Vad säger experterna?
 
Har den nuvarande konstruktionen utan denna butyltejp fungerat bra?
 
Jag vet inte hur bytyltape funkar på tak, men jag har haft bytyltape i pappkartong i över 30år och det är som nytt varje gång man behöver en bit. Kletigt och segt.
Verkar vara ett evighetsmaterial.
 
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Rickard.
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har den nuvarande konstruktionen utan denna butyltejp fungerat bra?
Ja, fast nu är ju allting nytt så förutsättningrna är annorlunda.

Men poängen var väl snarare så här att ingen annan gör det så det är väl i ngn mån standard. Men jag var itnresserad av att anlita den som gjorde detta och denna hantverkare gör inte avkall på detta då hans resonemang är att det skapar mindre problem för hans kunder och i förlängningen för honom.

Min fundering var vad långtidsimplikationerna är.

Det är i ljuset av det som frågeställningen skall förstås.
 
K
Är det en stor kostnadsökning med tejpen? Eller vad för andra ev. nackdelar gör att du tvekar om du vill anlita den hantverkaren?
 
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
K kniv skrev:
Är det en stor kostnadsökning med tejpen? Eller vad för andra ev. nackdelar gör att du tvekar om du vill anlita den hantverkaren?
7000:- ungefär för 180 kvadrat fördelat på två byggnader.

Många säger att det är onödigt, andra säger att det är bra. Det är itne så vanligt så därför man undrar.

Men pengarna är inte grejen här just utan bara mer att det itne blir dåligt övertid. Jag tänkte ett scenario där tejpen började spricka och det blev glapp på ströläkterna över tid. Ngt i den stilen. Men det scenariot verkar ju inte existera som det ser ut.
 
R
TheVoleFX TheVoleFX skrev:
7000:- ungefär för 180 kvadrat fördelat på två byggnader.

Många säger att det är onödigt, andra säger att det är bra. Det är itne så vanligt så därför man undrar.

Men pengarna är inte grejen här just utan bara mer att det itne blir dåligt övertid. Jag tänkte ett scenario där tejpen började spricka och det blev glapp på ströläkterna över tid. Ngt i den stilen. Men det scenariot verkar ju inte existera som det ser ut.
Jag skulle i ditt läge beställa vanlig traditionell underlagspapp som man har använt i alla tider så behövs ingen tejp..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Om
R Rejäl skrev:
Jag skulle i ditt läge beställa vanlig traditionell underlagspapp som man har använt i alla tider så behövs ingen tejp..
Jag skulle göra precis som @Rejäl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.