Vi är inne på att anlägga grusgångar på sidorna av vårt hus (i dagsläget är det kullersten, inget vidare praktiskt att dra varken gräsklipparen eller barnvagnen på...). Tomten är smal och på sidorna av huset är det egentligen bara ca 1 m marginal till grannarnas tomter.

Anledningen till att vi tvekar är nog mest att vi är osäkra på hur man skall lyckas hålla rent gruset. Grannen har en hel drös thujor och liknande "barrväxter" som växer precis i tomtgränsen och det växer dessutom många höga tallar precis i kanten av vår tomt så barr blir det gott om överallt... En plattsatt gång hade ju bara varit att sopa men hur gör man med en grusgång? Är det bara att glömma eller?

Hade helst inte velat lägga sten vid sidorna av huset eftersom det känns onödigt dyrt. Gångarna syns knappt och används ganska sparsamt. Det är ett rödbrunt 70-tals tegelhus vi har och på fram- och baksidan har vi gatsten. Vet inte vad man skulle kunna ha för praktiskt "budgetalternativ" längs sidorna av huset. Lägga gatsten är inte ett alternativ pga priset...
 
Grus är precis lika opraktiskt att dra gräsklippare och barnvagn på som kullersten, dessutom måste ni hacka ogräs förjämnan och ovanpå detta kottar och barr...föreslår cementplattor.
 
Grus kräver en hel del arbete och framför allt när barr etc tillförs på naturlig väg. Är det möjligt att lägga en körsträng för gräsklipparen? Barnvagn är det ju något som man bara har för en viss tid så av just den orsaken skulle jag inte plocka bort kullerstenen.
 
När jag pratar kullersten så menar jag inte fyrkantiga gatsten utan stora runda stenar som är lagda med smått grus emellan. Det är så ojämnt och knöligt att det är omöjligt att dra såväl gräsklippare som barnvagn på...

Vet inte riktigt vad du menar med "körsträng" yonna men så som det ser ut idag är gången ca 1 m bred, i mitten ligger en rad med sjöstensplattor (eller vad det nu heter) och utanför är två strängar med "kullersten". Det är alltså fullt möjligt att köra en skottkärra där men ingenting med två hjul i bredd...

Problemet med cementplattor är att det känns inte riktigt som att det passar in.
 
Om ni gillar tungt arbete så är det ju bara så att ni lägger om hela gångstråket och breddar sjöstensplattorna så att de ligger precis så brett som gräsklipparen kräver och behåller kullerstenarna utanför. Det kommer naturligtvis att saknas sten men det behöver inte vara fel att komplettera med någon annan sten som passar i färg med sjöstensplattorna. Kan nog ändå bli riktigt snyggt. Ett hästgöra, dock.
 
Vi har mycket singelytor på vår tomt... Det är inte speciellt betungande att hålla rent från ogräs... Jag drar lite ogräs då och då... Jag skulle inte vilja ha något annat material!

När man anlägger grus/singelytor gäller det att man grundar med fin makadam... Att ytorna hårdgörs ordentligt ev. även paddar... Singellagret skall sedan endast vara ca 2 cm... annars blir det svårgått och svårkört...
 
  • 4676-singel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4696-singel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spiderman skrev:
Vi har mycket singelytor på vår tomt... Det är inte speciellt betungande att hålla rent från ogräs... Jag drar lite ogräs då och då... Jag skulle inte vilja ha något annat material!

När man anlägger grus/singelytor gäller det att man grundar med fin makadam... Att ytorna hårdgörs ordentligt ev. även paddar... Singellagret skall sedan endast vara ca 2 cm... annars blir det svårgått och svårkört...

Mjaa, min erfarenhet är att singel är enormt svårt att hålla fritt från ogräs. Sopbilen o traktorer trycker ner gruset i marken och släpper lera från sina hjul. Sedan kommer stoft från åkrarna med vindarna och lägger sig ovanpå gruset. Resultatet blir idealiskt för ogräset. Är man inte igång från tidig vår med skyffeljärnet så hinner ogräset både växa sig högt och fröa ut sig. I flera år körde jag med årlig behandling med Roundup, men numera klipper jag grusplanen med gräsklippare i stället..............:D
 
Ett litet förtydligande är på sin plats: Grusgångar/ytor som är nyanlagda brukar vara lätta att sköta. Problemen kommer när man närmar sig åttonde/tionde året eller så. Vi som har haft grus i många många år vet hur jobbigt det är. Jag brukade ånga gruset med ett antal veckors mellanrum och det var helt ok - men ångningen tar ganska mycket tid den också.
 
Sommartorparn skrev:
Sopbilen o traktorer trycker ner gruset i marken och släpper lera från sina hjul. Sedan kommer stoft från åkrarna med vindarna och lägger sig ovanpå gruset. Resultatet blir idealiskt för ogräset.
Sopbilen och traktorer har ingenting på mina singelytor att göra... Visst kommer det ogräsfrön med vinden - så ock gräsfrö... Vi drar dock ogräs regelbundet och håller efter.

Jag körde med Ättika på en del av grusgången i somras... Det var efter det att jag haft för bråttom att så en ny gräsmatta... Jag gjorde det i blåsten :surprised: Varpå jag efter några veckor fick en tät gräsmatta i gången... Jag drog och jag drog och jag drog... sedan köpte jag trädgårdsättika som jag vattnade med, gräset gulnade och vissnade ner fortare än fortast....

Min mor har en grusgång som vid det här laget är 70 år! Inte heller där har hon något problem att hålla undan ogräset...

,
 
Det är säkert olika var man bor, men i mitt fall på den skånska slätten, så är det framför allt jord från åkrarna som kommer med vinden och lägger sig ovanpå på gruset. Med tiden har man inte längre så mycket luckert grus utan en cementhård beläggning bestående av jord grus och ogräs. Det är också en fråga om att ha möjighet att skyffla bort ogräset tidigt på våren innan det fått djupa rötter. Det funkar inte om man kommer först efter midsommar. Ogräsättika har jag ocksa provat. Ogräset gulnar lite, men det växer snabbt nya gröna blad från rötterna. Har även provat "steam-it". Är tidskrävande och har bara kortvarig effekt. Sedan måste man ändå skyffla bort de vissnade växterna så att rötterna inte får fäste o börjar växa igen. Jag gjorde faktiskt en test att köra 'steamit' på bara halva grusplanen. När jag kom tillbaks efter 4 veckor såg man absolut ingen skillnad mellan den del av ytan som hade "steamats" och den som inte hade "steamats". Det enda som har långvarit effekt (i alla fall en hel säsong) Roundup. Men nästa år är det ändå nytt ogräs som kommer från nya frön............
 
Jo om man släpper iväg det så blir det nog svårt att hålla senare...

Jag bor "skogsligt"... Jag har skog runt omkring. Dessutom en grusväg som dammar.

Jag har 1 - 4 decimeter makadam under singlet... Jag får i vart fall inget rotogräs ;) Det som kommer flygande och rotar sig plockar jag direkt. Barnen brukar även tjäna en "guldpeng" då och då när de hjälper till att dra... Hitintills har jag rensat av cirka 2 gånger per sommar...

Vi har lagt trampstenar av Ölandssten som en gång i singlet...

6057-oppet.jpg



Det blir ett sådant mysigt ljud när man går på grusgångar... Det påminner mig om barndomsdagar hemma hos min morfar (där min mor nu f.ö. bor). Jag hade INTE velat ha något annat än singel på mina gångar :)

F.ö. så växer det ogräs mellan cementstenar också... Där blir det ett himla lirkande och petande med kniv istället...
 
Tack för svar och inspirerande bilder Spiderman! Mycket snyggt! =)

Min fråga gällde egentligen inte att hålla rent från ogräs utan snarare löv och barr osv . Våra grannar har som sagt buskar och växter som dräller enorma mängder barr och liknande på vår tomt (brukar få sopa parkeringsplatsen så fort det har blåst ute...). Hur blir det med grus egentligen. Låter man det bara ligga så borde ju allt ruttna och så blir det bara gegga av alltihopa efter ett tag. Men sopa går ju knappast när det gäller grus, så hur gör man? Dammsuga/blåsa bort det, går det eller blir man av med gruset också då?
 
Grusgångar ska krattas i jämna fina drag så det syns att man lagt ner sig...
annars funkar en löv-sug/blås ganska bra om du blåser ihop skräpet i en hög och sedan suger upp det, men
du ska inte blåsa för nära för då följer gruset med. Att bara suga funkar inte åtminstone inte för mig för då åker
gruset med
 
Man måste kratta gångarna om det ramlar ner mycket skräp. Annars får de flygande ogräsfröna god grogrund...

Det är snyggt med krattade grusgångar... Du har kanske sett hur vackert krattat singel kan vara utanför gods och herrgårdar samt på kyrkogårdar.

Jag brukar kosta på mig en krattning ett par gånger om året :)

.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.