Hej!
Jag har installerat ett par inbyggnadshögtalare med metallpottor ovanför som sticker upp lite ovanför byggfolien(ångspärren), som jag skurit ut hål i och ska fästa mot pottorna, varvid jag sen skyfflar tillbaka lösull (ca 40-50cm) ovanpå.
Jag tänkte köra med både hängslen och livrem och först foga foilen mot pottorna och sen även tejpa fast folien.
Den fog jag hittat som verkar bäst är ”Essve specialfog/byggfog byggplast”.
Det jag gillar extra mycket med den är att den enligt spec härdar utan tillgång till luft eller fukt, vilket kan bli fallet på vissa ställen då jag även ska tejpa.
Som jag förstår det är det en-komponentfog och då kommer alltså frågan: Vad är det denna fog reagerar med som gör att den härdar (men inte härdar i patronen)?
Kan det vara att den lilla fukt som kommer åt vid appliceringen räcker för att fogen ska fortsätta härda även efter den inneslutits? Ska jag då kanske spreja på en uns vatten eller ivf vänta 15 minuter innan jag sätter på tejp för att säkerställa att fogen fått tillräckligt med fukt även där jag fyller ut med ett tjockt lager innan jag sätter på byggplasttejpen?
 
Löser sig inte detta utmärkt genom att du provar och kollar resultatet nästa dag.
 
S
Är det inte mycket enklare att ta ny plast och som du lägger över pottorna och tejpar mot befintliga plasten?
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är det inte mycket enklare att ta ny plast och som du lägger över pottorna och tejpar mot befintliga plasten?
Såhär blir bäst.
 
Då pottorna sticker upp ca 10-15cm blir det mycket veck på plasten om man skulle lägga plast över, vecken blir svårare att täta tror jag. Man skulle iofs kanske kunna lägga på ett lager plast ovanpå utöver tätningen mot pottorna, men både fogar och tejpar man bör det vara lite väl overkill.
Ett alternativ jag funderat på är att först bara tejpa, men att sen smeta på fog längs alla kanter på tejpen. Då bör tejpen garanterat håll tätt och fogen har kontakt med luft under härdningen (vilket inte ska behövas enligt spec dock).
 
Redigerat:
M Masthugg skrev:
Löser sig inte detta utmärkt genom att du provar och kollar resultatet nästa dag.
Man kan såklart prova sig till allt här i livet, men det är väldigt mycket mindre effektivt än när människor delar med sig av sin kunskap och erfarenhet.
Om tuben dessutom reagerar/härdar väldigt lätt och kanske härdar även efter försegling så känns det minst sagt onödigt att slösa en tub på att testa.
 
S Saim skrev:
Då pottorna sticker upp ca 10-15cm blir det mycket veck på plasten om man skulle lägga plast över, vecken blir svårare att täta tror jag. Man skulle iofs kanske kunna lägga på ett lager plast ovanpå utöver tätningen mot pottorna, men både fogar och tejpar man bör det vara lite väl overkill.
Ett alternativ jag funderat på är att först bara tejpa, men att sen smeta på fog längs alla kanter på tejpen. Då bör tejpen garanterat håll tätt och fogen har kontakt med luft under härdningen (vilket inte ska behövas enligt spec dock).
Du får bara ta en tillräckligt stor plastbit och lägga över så blir det inte så farligt med veck.
 
  • Gilla
Saim
  • Laddar…
Från produktbladet:

" Gör så här/applicering: Omgivnings- och materialtemperatur bör vara 5°C ÷ +30°C. Se till att underlagen som skall limmas är rena samt torra och fett/oljefria. Applicera massan med fogspruta. Se till att avståndet mellan substraten som limmas är minst 2 mm för att säkerställa att produkten kan torka. "
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
M McNulty skrev:
Du får bara ta en tillräckligt stor plastbit och lägga över så blir det inte så farligt med veck.
Ja, problemet är att det sitter reglar ganska nära så det går inte att sätta så stort ark. Jag kör nog ett lager plast också trots allt för att trippelsäkra.

Någon som vet hur fogen härdar?
 
H hapazard skrev:
Från produktbladet:

" Gör så här/applicering: Omgivnings- och materialtemperatur bör vara 5°C ÷ +30°C. Se till att underlagen som skall limmas är rena samt torra och fett/oljefria. Applicera massan med fogspruta. Se till att avståndet mellan substraten som limmas är minst 2 mm för att säkerställa att produkten kan torka. "
Men sen står det ju även att fogen ej kräver luft eller fukt för att härda.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
S Saim skrev:
Men sen står det ju även att fogen ej kräver luft eller fukt för att härda.
Ja, det är väl fel. Men, det står också att den inte genomhärdar, så kan nog vara så att den klibbar ihop och fästet även innan den torkar.
 
  • Gilla
Saim
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.