Hej! Vill hänga upp ett fint tuuungt gammalt trä vagnshjul på lagårdsväggen.. men hur gör man det bäst? Måste ju väga minst 50kg.. Finns det någon bra rejäl krok som kan klara vikten, någon som vet??
Annica
 
Fairlane
Jag håller med ovanstående. 50 kg må vara tungt att lyfta, men inget problem för en krok. En vanlig skruv som får bra grepp i väggen klarar med marginal den vikten.
 
En ankarksruv ska väl ta 150 kg. så den svaga länken kan vara väggen.
 
Ok tusen tack för snabba svar! Kroken från Jula verkar ju stabil men ser i mitt tyckte lite väl "ny" ut mot det gamla hjulet.. men kanske blir och testa stor skruv och stålståd då istället.. måste vara en väldigt grov ståltråd då antar jag?? Och hur får man ståltråden att fästa runt skriven, glider den inte av..?
 
Jag har ett hjul som sitter med en skruv genom navet.
 
  • Gilla
Annicasignebrage
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
En ankarksruv ska väl ta 150 kg. så den svaga länken kan vara väggen.
Ok tack! Tänker du att man skruvar rakt igenom hjulet då?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har ett hjul som sitter med en skruv genom navet.
Ok, snyggt! Navet, är det "hålrummet" i mitten, så den hänger där på skruven?
 
Ja. Det är ett järn nav på det hjulet. Det sitter med en skruv med brickor genom bara. Dock inte super snyggt.
 
  • Gilla
Annicasignebrage
  • Laddar…
Häng den i ståltråd genom springor i laduväggen.
 
A Annicasignebrage skrev:
Ok tack! Tänker du att man skruvar rakt igenom hjulet då?
Det var bara ett exempel på att en skruv kan ta stora belastningar. Men det beror på ett par faktorer, hur väggen ser ut (hur tjock den är, kvaliteten på trät etc.), hur långt ut kroken/skruven sitter etc. Jag hade nog inte skruvat hjulet i väggen av estetiska skäl :)
 
  • Gilla
Annicasignebrage
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Häng den i ståltråd genom springor i laduväggen.
Ok fiffigt! Och sen tvinna runt ståltråden runt skruvar/spikar på insidan lagårdsväggen?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja. Det är ett järn nav på det hjulet. Det sitter med en skruv med brickor genom bara. Dock inte super snyggt.
:) Förstår, låter ändå smidig lösning! Men skruven måste vara minst 15cm lång då?, järnnavet går ju liksom ut lite från hjuldelen, när man håller upp hjulet vertikalt mot väggen, så den är tillräckligt lång då om jag tänker rätt..?
 
A Annicasignebrage skrev:
Ok fiffigt! Och sen tvinna runt ståltråden runt skruvar/spikar på insidan lagårdsväggen?
Ja, eller runt en regel till panelen.
Ta 3 ståltråd för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Annicasignebrage
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ja, eller runt en regel till panelen.
Ta 3 ståltråd för säkerhets skull.
Ok tusen tack för bra tips!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.