Hej!

Vi har köpt en IKEA Tjusig hatthylla till hallen. Reglerna passar inte med bredden på Tjusig, så jag tror jag måste fästa den med metallexpandere. Problemet är nu at skruven måste genom Tjusig först, som är ganska tjock, så dom längsta skruvarna (till metallexpanderna) jag hittar (70 mm) räcker inte genom både Tjusig och gipsväggen. Någon som har några förslag till vad jag kan göra?

Det är också ett nytt hus och jag undrar om det är enkel eller dubbel gipsvägg där, men är osäker på hur jag finner ut av det.
 
  • IKEA Tjusig hatthylla på golv bredvid en skruv och metallexpandere, planerar montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IKEA Tjusig hatthylla med monterad metallexpander som inte räcker genom gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den räcker om du först sätter upp expandern och sen hyllan. Expandern kortas ju på längden och ökar på bredden.

Iaf om du har enkelgips.

Var försiktig när du drar i expandern föresten om du inte har specialtången, lätt att dra snett. Använd skruvmejsel och handkraft och ta det långsamt.
 
Du tar enkelt reda på tjockleken genom att borra ett smalt pilothål, du märker ju när du är igenom och kan mäta på borret. Sätt en bit tejp på 25mm så blir det enkelt att uppskatta.
 
  • Gilla
Oskar Bull-Hansen
  • Laddar…

Bästa svaret

När du monterat rätt (1-2 lager) expander med tång kan du byta ut skruven till en i lagom längd. Kolla bara så du får samma diameter, M5 eller M6.
 
  • Gilla
Oskar Bull-Hansen och 1 till
  • Laddar…
Ofta brukar det finnas infällda extra reglar i hallen där man vill sätta en hylla. Det kan tex handla om en liggande infälld kortling. När det är ett nytt hus har byggarna eller hustillverkaren förhoppningsvis planerat för detta och kan säkert svara på hur det ligger till. Trolig höjd 1,8 m från golv.
 
  • Gilla
Oskar Bull-Hansen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.