Hejsan alla!

Det är nämligen så att jag har nyligen flyttat in och köpt taklampor där jag kort därefter märkt att jag har endast krok.

Se bilderna 1 och 2. Så ser taklampan ut på bild 3 så ser taket ut. Hur ska jag koppla in det samt hänga upp det?
 
  • Hand håller en nedmonterad taklampas bas, elektroniska komponenter synliga, inomhusmiljö, mjuk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en hand som håller en demonterad rökdetektor med synliga komponenter och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lampa hänger från taket med synlig elanslutning och skugga på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med synlig glödlampa och sladd hängande från takuttag, på vita bakgrund, oavslutad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där lampan ska nog egentligen sitta direkt i taket. Köp en sånhär till att börja med. Ser ut som att det är en ögla på lampans skarvdosa? Skruvar du annars ut kroken ur taket kan du kan sätta upp fästet i taket, om du törs borra där vill säga 😉
 
  • Vit ojordad lampsladd med stickpropp och frilagda kabeländar, produktinformation och pris visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manganbangan Manganbangan skrev:
Den där lampan ska nog egentligen sitta direkt i taket. Köp en sånhär till att börja med. Ser ut som att det är en ögla på lampans skarvdosa?
Stämmer. Verkar som jag måste själv koppla ihop det men sen är frågan hur ska jag då få det att fastna på taket utan att borra?
 
A Alex_Thrill skrev:
Stämmer. Verkar som jag måste själv koppla ihop det men sen är frågan hur ska jag då få det att fastna på taket utan att borra?
Blir nog till att borra eller skruva 👍
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Blir nog till att borra eller skruva 👍
Ah shit… Det jag försökte undvika helst. Jag fick med pluggar och skruv som är väldigt små men dock så har jag poröst betong. Skulle det gå?
 
A Alex_Thrill skrev:
Ah shit… Det jag försökte undvika helst. Jag fick med pluggar och skruv som är väldigt små men dock så har jag poröst betong. Skulle det gå?
En taklampa hade jag satt med lite större plugg och skruv (vet dock inte vad du fick med). Ibland kan man borra med 5,5mm borr för att sedan använda 6mm plugg med tillhörande skruv. Är betongen kexig och porös kan hålen bli för stora när man borrar med rekommenderat borr
 
Jag tror på dig *ryggdunk* och knuff
 
  • Gilla
Porsibygg och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag tror på dig *ryggdunk* och knuff
Ingen chans att bara snurra runt kroken eller sådant?
 
I mitt tidigare liv hade jag nog hängt allting lite löst på kroken. Trä metallbågen över kroken liksom.

Borra ett hål i metallbågen och trä på kroken? Finns nog ett riktigt bra sätt och fem-sex "duger väl" 😂
 
Går det inte att gänga ur kroken och skruva i en skruv genom fästplattan i samma hål.
 
putte22 putte22 skrev:
Går det inte att gänga ur kroken och skruva i en skruv genom fästplattan i samma hål.
Tittade precis och det verkar som det är bara ett hål där. Vet inte riktigt hur du har tänkt?
 
Är kroken ingjuten i betongen då?
 
putte22 putte22 skrev:
Är kroken ingjuten i betongen då?
Nja svårt och säga men verkar typ så. Sitter stenhårt.
 
Men vänta nu, krånglar ni inte till det i onödan? Förutom det gula som jag nog inte behöver förklara så gissar jag att grönt lossar man lite på och kan dra in/ut sladden för att sen spänna igen och "låsa" paketet mot taket.

737201-575e2454f41794a7e7c15649dcaece62.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller taklampa med markerade delar i gult och grönt, på ett textilerat golv, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alex_Thrill skrev:
Nja svårt och säga men verkar typ så. Sitter stenhårt.
Använd en skruvmejsel och vrid som en korkskruv 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.