baljbalj skrev:
Har monterat typ 20m² takgips och 60m² väggips med en 14,4v grön boschskruvdragare. Det funkar bra men jag är så sjukt trött på att behöva hålla skruvdragaren mellan knäna när man jobbar med båda händerna.

[länk]

Hur gör man? kan man montera någon typ bälteskrok på något sätt? Finns bra hölster?
Tror nog att clas o har ett hölster som passar. Har ett likadant själv men men en blå bosch och vill minnas att det passade bra.
 
Ja ett hölster är nog det enda vettiga, gärna ett med ett band som man kan knäppa fast maskinen med om man ska klättra runt så den inte trillar ur.
Typ om man lägger tak och liknande.
Jag tror Bauhaus har flera olika sorter.


Fast i sann "verktyg maskiner & fordon"-anda så måste jag nog föreslå en ny skruvdragare med bälteskrok, helst för minst 5000kr.
Köp gärna 2.
 
ja brukar säkra med lina vid takarbete,har sett många tejpade hos plåti en hel rulle om vars
 
Har sneglat lite på den blå motsvarigheten som verkar ha något sorts metallclips. Behövs någon speciell "hane" till denna eller är det bara att häkta fast i bältet eller typ fickan?

När man ändå håller på och funderar på att nyinförskaffa (jag gillar min gröna Bosch och har svårt att se att någon för 5000:- är speciellt mycket bättre... har dock inte provat), det finns skruvdragare med typ mutterknackfunktion kan man ha en sån som "vanlig" skruvdragare/borrmaskin och utnyttja knackfunktionen när det behövs?
 
Redigerat:
Kör själv med hölster och sedan en plastad vajer runt nederdelen av handtaget där batteriet sitter. Sedan en karbinhake i andra ändan som jag sätter i bältet eller stegen (har ett hölster där också). Vajern har räddat maskinen många gånger när man skullat vända/vrida på maskinen och den fått ett eget liv.
 
Jag skojade mest angående köpa maskin ( :) ), men maskiner som har bälteskrok hänger man bara fast i bältet, en ficka eller hammarhanken.

Det finns kombomaskiner som fungerar både som vanlig och som slagskruvdragare, men dom brukar sakna chuck.
(Förutom Festool TI15)
Däremot finns ju kombokit att köpa billigt med en borrskruvdragare och en slagskruvdragare.

Men är du nöjd med din nuvarande så är ju ett hölster bättre. :)
 
Ska kolla in Clas Ohlson Technology (CoTech) hölstret för 99:- och sen dra fast något att fästa lina i med silvertejp direkt på skruvdragaren. Fasadbyte till sommaren kommer tarva mycket utrustning fäst på kroppen.

Tycker det är snålt att dom inte sätter på någon sorts fästanordning eller säljer som tillbehör. Jag funderade på var man kan dra i en skruv... men jag skippar nog dom snygga lösningarna och kör med silvertejpen istället.
 
skalman1 skrev:
Jag skojade mest angående köpa maskin ( :) ), men maskiner som har bälteskrok hänger man bara fast i bältet, en ficka eller hammarhanken.

Det finns kombomaskiner som fungerar både som vanlig och som slagskruvdragare, men dom brukar sakna chuck.
(Förutom Festool TI15)
Däremot finns ju kombokit att köpa billigt med en borrskruvdragare och en slagskruvdragare.

Men är du nöjd med din nuvarande så är ju ett hölster bättre. :)
Misstänkte det då du drog till med 5000 spänn... men man vet aldrig ;)

Vill bara dubbelchecka, att den saknar chuck innebär att man inte kan borra med den utan bara köra med bits?
 
Varför tejp och inte ett riktigt repsnöre? Repsnöre finns på meter i klätterbutiker för 2-8kr /m. Du behöver typ 4mm och den håller för par hundra kilo, måste vara säkrare än tejp? :D sen en karbin på den som du kan fästa i skärpet eller liknande
 
baljbalj skrev:
Misstänkte det då du drog till med 5000 spänn... men man vet aldrig ;)

Vill bara dubbelchecka, att den saknar chuck innebär att man inte kan borra med den utan bara köra med bits?
Man kan ha en chuck med bitsfäste, finns för några hundringar.
Problemet är att ett vanligt bitsfäste med urfasningen i sidan ofta glappar en hel del så allting blir lite sladdrigare.

En del av dom klarar även slagskruvdragare, men då kostar dom en del.
Har testat en billig och den höll i ca 2 sekunder.
 
Kattvovven skrev:
Varför tejp och inte ett riktigt repsnöre? Repsnöre finns på meter i klätterbutiker för 2-8kr /m. Du behöver typ 4mm och den håller för par hundra kilo, måste vara säkrare än tejp? :D sen en karbin på den som du kan fästa i skärpet eller liknande
(y), ja det blir bättre! Hade inte kollat ordentligt inser jag. Får se om jag når hela vägen eller bara kör med ett buntband dock...
 
baljbalj skrev:
(y), ja det blir bättre! Hade inte kollat ordentligt inser jag. Får se om jag når hela vägen eller bara kör med ett buntband dock...

Klart det borde gå fint med silvertejp.
 
raveper skrev:
Klart det borde gå fint med silvertejp.
I så fall svart runt magen
Högsta i judo
 
Jag har testat en mängd olika hölster till mina skruvdragare, dom flesta har jag slängt efter några timmars testning, tills jag hittade ett Stanley Fatmax hölster, det är helt perfekt, maskinen går djupt ner i hölstret och ramlar inte ur, även om jag struntar i att knäppa fast remmen över handtaget. (Bosch GSR 14,4v i mitt fall)
och det är bekvämt mot låret eftersom det är vadderat, det är dessutom väldigt "formstabilt", så det är aldrig några problem att få ner maskinen.

Jag köpte mitt hölster på Clas Ohlson, men tyvärr så säljer dom inte detta längre, och deras "ersättare" Cocraft ser bara löjligt ut i jämförelse :(

http://www.stanleytools.co.uk/product/161020
http://www.toolstop.co.uk/stanley-1-94-453-fatmax-drill-holster-p14541
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.