Tjena!
Har äntligen fått hem mitt snygga gjutgranitelement från LVI... fast det väger ju en del!
Hur tycker ni att man skall fästa det?
Fakta:
Vikt: ca 20 kg.
Antal fästpunkter: 4
Väggmaterial: Spånskiva 12mm + gips 13mm.
Reglar: Nja, vet inte riktigt var dom sitter (känner mig lite småklantig).
 
Jag drabbades av något liknande i somras, men med något andra förutsättningar. Vanlig vattenradiator 600*1400 mm, skulle fästas i ett lager gips (under fönster). Mitt recept var:
1) Svordomar
2) Lokalisera de lodräta reglar som fönstret sitter fast i, vilket är ganska lätt
3) Såga bort gipset mellan dessa reglar med tigersågen. Såga mitt i regeln.
4) Ta bort isolering och montera reglar på lämpliga ställen.
5) Ny gipsskiva, spackling osv
6) Montera radiatorn med fransk skruv i de nya reglarna.

Med rätt inställning (dvs tjuren vid hornen, bite the bullet, sura äpplet osv), har du radiatorn på plats på ett dygn. Då vet du också att det inte kommer att ramla ned.
 
  • Gilla
J-train
  • Laddar…
20 kg var ju inte så farligt, det borde bara vara att skruva fast. Du hade ju spånskiva.
 
Är du orolig så tryck in 2/4 molyexpander(den modellen för dubbla skivor då), de håller minst 25kg /styck.
 
Håller med elof.....expander! Lär hålla! Tro oss ;)
 
Mollyplugg blir det... var på brädgårn o pratade om det också.

Mattiasp verkar gilla att snickra... men det känns som en rejäl overkill att plocka isär halva väggen!

Fyra st mollyplugg för dubbla skivor inhandlas imorgon!
 
Poxeman skrev:
Mollyplugg blir det... var på brädgårn o pratade om det också.

Mattiasp verkar gilla att snickra... men det känns som en rejäl overkill att plocka isär halva väggen!

Fyra st mollyplugg för dubbla skivor inhandlas imorgon!
Visserligen gillar jag att snickra, men mina förutsättningar var sämre. Troligtvis tyngre radiator, enkelgips och endast två fästpunkter. Dessutom visade det sig att det inte fanns någon stående regel alls under fönstret. Gipset saknade stöd på 1400 mm!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.