Skall regla upp ett nytt golv ca 50 cm ovan befintligt golv och funderar på hur man bäst får isoleringen att ligga kvar mellan golvbjälkarna.

Det blir bara drygt 30cm kryputrymme därunder så blir knepigt att få dit typ masonite.

Tips?
 
Jag skulle häfta vindpapp på lagom höjd.

Men vill man göra på riktigt med masonit o reglar förstår jag inte problemet.
Först reglar, sen masonit, sen isolering och sen golv.
 
tackar för svaret precis vad jag behövde.
hade inte en tanke på att sätta bredare reglar under bjälkarna.

edit: såg nu att byggmax inte hade vanlig/hård board utan bara oljehärdad och asfaltboard, inget av dessa känns bra att bygga in i golvet?
 
Redigerat:
En smartare och enklare lösning är att spika cellplastskivor underifrån. Tex 50mm:s skivor.
Då kan man vara säker att blindbotten inte möglar, vilket masonite gör.

Kanske även priset är lägre?
 
Oceanis, den trossbottenskivan kostar 106kr/m2

Cellplast 50mm 59kr/m2

Cellplasten isolerar bra och är lättarbetad, lättransporterad, jämfört med trossbottenskivan.
 
S
En kollega sicksackade med ståltråd i botten mellan reglarna och la sen isolering med en "hård" sida neråt. Annars finns det färdiga lösningar till t.ex Nivell för just detta ändamål, vad dom kostar vet jag ej, men säkert asdyra.
 
Jag sick-sackade också med ståltråd och en häftapparat mellan reglarna och la i isoleringen på ståltråden så att isoleringen fluffade upp lite, sen på med golvskivan.
 
ståltråd var inte så dumt förslag..

det befintliga golvet är belagd med plastmatta, finns det några risker med att låta den vara kvar under det uppreglade golvet?

har börjat karva lös den men den sitter så in norden hårt mot golvspånet.
 
S
Mot golvspånet? Varför ska du regla upp med luftspalt under om du redan har trägolv under? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.