Hej
Ska måla om i vardagsrummet, idag ligger det fiskbensparkett och det sitter träfärgade lister. Jag tänkte slita bort dessa och sätta nya vita lister istället, eftersom de känns väldigt dassiga.
Dock funderar jag lite över hur man bör göra.
Som det är nu så sitter det en sockellist och typ en fyrkantslist (det heter säkert något annat). När jag lossar på fyrkantslisten (som heter något annat) så ser jag att det är en stor glipa mellan golvet och sockellisten.
Hur hade ni satt lister här?
Som jag ser det så finns alternativet att måla listerna på plats (vilket jag inte alls är sugen på) eller sätta nya lister motsvarande de gamla. Men tänker att det säkert finns fler alternativ?
Bilder:
Närbild på fiskbensparkett och träfärgade golv- och fyrkantslister med synlig glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiskbensparkett med träfärgade sockellist och fyrkantlist vid väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En vanlig slät sockel och en vit kvartsstav ser väl rätt OK ut tycker jag. Men billigast blir ju att måla befintliga lister.
 
Är visserligen inte ngn bekväm målningsposition för golvlister, men det gäller ju om man ska snida dit nya också. Om listerna är original äldre och snyggt ditpassade så är det tveklöst mkt snyggare att måla de befintliga. (Såvida inte TS är väl snickarkunnig och noggrann i detaljutförandet av listpassningen, men även så så är färdigmålade lister alltid fulare än platsmålade.)

Det bör bli enklare med målningen om kvartslisten tas bort, och sätts tillbaka när listerna är färdigmålade. Kvartslisterna fortsatt omålade blir snyggast. Kvartslisterna ser ut att vara i ek och harmoniera med ekparketten och den patinerade lystern/färgtonen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Måla listen vit på plats och sätta ny kvartsstav i ek? Jag gjorde det i en fd lägenhet och tyckte det blev snyggt. Ha tyvärr inga bilder.
 
Vad tror ni om att sätta en tjockare sockel bara, det finns ju relativt tjocka sådana.
 
Ser nog bara blaffigt ut.
 
Är det verkligen en fiskbens parkett ? Mest bara för jag vart nyfiken. Som skrivits ovan måla sockeln och sedan tillbaka med kvartsstaven i ek, eller en ny sådan i ek.
 
R RoBo skrev:
Är det verkligen en fiskbens parkett ? Mest bara för jag vart nyfiken. Som skrivits ovan måla sockeln och sedan tillbaka med kvartsstaven i ek, eller en ny sådan i ek.
Jajamän det är fiskben. Och jag kommer köra som ni säger. Måla listen och sedan tillbaka med kvartsstaven. Tack för hjälpen.

Fiskbensmönstrat parkettgolv med en borttagen fotlist och kvartsstav i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kalle_N skrev:
Jajamän det är fiskben. Och jag kommer köra som ni säger. Måla listen och sedan tillbaka med kvartsstaven. Tack för hjälpen.

[bild]
Ok det var bara frisen som syntes.Snyggt
 
Vill mest säga tack till samtliga som svarade. Blev kanon som ni förslog.
Nyinstallerad fotlist vid trägolv och målad vägg, resultat efter följarens råd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Villa1949 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.