Y
Jag hade tänkt såhär:
1st takbelysning över matplatsen
1st takbelysning över gången genom arbetsdelen.
1st kontakt över överskåpen - för att kunna slå på lite mysbelysning i eller över/under skåpen...
1st kontakt vid fönstret/över arbetsbänken på andra bilden...

Men, jag vet inte vad för belysning man ska ha...
Om jag ska ha stor lysrörs armatur över gången, eller vid fönstret... Är ju inte snyggt att ha över gången, men då skulle den ju lysa upp båda sidorna istället för bli koncentrerad över arbetsbänken.. Ännu fulare att ha lysrör vid fönstret också kanske.. Kanske skulle övervägt annan belysning än lysrör alls...

Det ska ju se snyggt ut också menar jag.. inte för att man lär ha matchande lampa över matplatsen och köksdelen iaf men...



Gamla skisser:
image-D014_4B9BE596.jpg
image-A4AB_4B9BE596.jpg
 
Gör du om taket? Reglar ner? Hur mycket i så fall?
 
Y
har plockat bort innertaket, ska byta ut det till gipsskivor. har inte tänkt regla ner mer än vad det var innan. ~2cm
 
Det är ju bra att ha ordentlig belysning på alla arbetsytor. t ex spottar under överskåpen som belyser diskbänk och bänken brevid.
Du bör nog tänka två gånger extra innan du väljer lysrör. De ger sällan trevlig belysning. T ex en ramp med spottar som du kan rikta åt sidorna mot överskåpen, kylen eller annat ger ofta ett mjukare ljus och kanske en dimmer på dom så kan du välja om det ska vara soft bakgrundsbelysning eller stark städ-belysning.
Även bänken vid fönstret behöver någon sorts belysning. Jag tror att en väggarmatur att sätta på båda sidorna om fönstret som belyser bänken vore bra.
 
Du kan faktiskt sätta in LED i taket även om du bara har 2 cm försänkning. Bättre ljus (varmvit) än lysrör och mer ekonomiska. Trafon som kan bli en aning varm gömmer du vid vägguttaget. Snacka med en elektriker. Föreslår hidealite bright eye led. Lite dyra men de håller många sköna timmar.
 
Y
nja, detta med inbyggda spottar av olika slag tror jag inte riktigt på, jag vill ha utanpåliggande ting för mer framtidssäker flexibilitet
 
Y
hum det har jag inte tänkt på förut... jag har dosor som är 5cm höga.. 2,5cm reglar...

50-25=25mm.... och gipset är väl 13mm..... så ja jag får nog tänka på att sätta andra reglar sen när jag byter dom vilket var planerat att göra, bara att jag inte funderat på måtten...

gamla takskivorna är 20mm hur det nu går ihop...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.