vi har precis renoverat vårt kök totalt och det som är kvar är nu ventilation/köksfläkt. Spisen är nu förflyttad och står inte längst till vänster där den stod innan. Där fläkten tidigare var inkopplad har jag tills vidare bara satt en frånluftventil för att få lite frånluft. Men nu funderar jag hur jag ska lösa köksfläkten på bästa sätt. Tanken har hela tiden varit kolfilterfläkt med återvinning av luften för att slippa dra spiroslang över köket men nu är jag lite orolig över attt fukten blir kvar i bostaden då (huset består av självdrag med tilluft i sov och vardagsrum och paxfläkt i badrum som frånluft.

Min tanke är nu att sätta en fresh intellivent i den gamla imkanalen i köket för att få ut fukt och köra med en köksfläkt med kolfilter och återvinning. Vad tror ni om det? Bättre idéer?

Ovanför köket är sovrum och ovanför det vind.
 
  • Renoverat kök med vita skåp, svart bänkskiva, rostfria vitvaror och stor svart taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
R
Dina tankar är nog det bästa , skulle du dra rör till venten så förstörs hela köket , eller gå rakt upp till tak , men det beror på vad som finns ovanför . det med fukt kommer det att bli vid all kokning och då ha den lilla fläkten hjälper till att få ut det . men kanske måste gå på helfart . inte så enkelt att ändra fart på den , vet inte om det finns trådlös fjärr för den typen av fläktar
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Låter som en lämplig anpassad lösning för huset.
En imkanal har visserligen inte så höga flöden som en spisfläkt, men den går 24/24, så fukt bör inte bli ngt problem, såvida det inte körs långkok 7 dgr/vecka.
 
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
Mja, jag är inte helt imponerad av kolfilterfläktarnas förmåga att rena luften. Framförallt tycker jag att gammal lukt gärna dröjer sig kvar.
Köksfläktar ska inte bara hantera lukt och fukt, utan framförallt stekos med olika mängder flöt uti. Fett har en förmåga att finfördelas vid matlagning och sen föras iväg med ångan tills den kondenserar. Det vill den gärna göra i fläkten, så även din ventilationsfläkt till gamla kanalen måste tåla gammalt surnande ister samt vara försedd med lämpligt filter som går att rengöra.
Fett brinner tyvärr bra när det sitter i ventilationsanläggningar, men dåligt när man försöker förbränna det på gymmet, istället för tvärtom.
 
Hade det funkat funktionsmässigt att dra kanalen från köksfläkten vågrätt högst upp i köksskåpen och sen in i den gamla imkanalen? Eller blir det för lång sträcka utan lutning uppåt? Känns som det hade varit positivt för hela huset med en kraftfull frånluft i köket som drar ut genom skorstenen om det går att få ihop det..
 
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Hade det funkat funktionsmässigt att dra kanalen från köksfläkten vågrätt högst upp i köksskåpen och sen in i den gamla imkanalen? Eller blir det för lång sträcka utan lutning uppåt? Känns som det hade varit positivt för hela huset med en kraftfull frånluft i köket som drar ut genom skorstenen om det går att få ihop det..
Har du bara en fläkt i köksfläkten, så går det alldeles utmärkt.
 
Efter många om och men och massa konsulterande med diverse ventilationsfirmor och sotare så blev det så här.. med ett brandspjäll där röret går in i köksskåpen. Den gamla imkanalen i murstocken används.

Röret från fläkt och in i vägg tänkte jag låta vara synligt, men röret som går in i murstocken tänkte jag dölja lite mer. Nu lutar det åt att jacka ur en skåpfront och dölja en del men att låta rensröret vara synligt. Svårt att dölja det i och med att det ligger ”framför” köksskåpen. Eller har nån ett bättre förslag (rensöppningen måste kunna nås vid behov)
 
  • Kök med vit inredning och rostfri köksfläkt, synligt ventilationsrör in i skåp och metrokakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör med brandspjäll monterat över köksinredning och intill kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ser väl jättebra ut!
 
Lite uppföljning
 
  • Köksskåp och inbyggd ugn med mikrovågsugn ovanför vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Likan och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.