Hej !
Jag håller på med en uppgift i skolan där vi skall göra en rätt grundläggande ritning på ett hus och rita detaljer på olika delar ur konstruktionen.
Vi håller nu på med fönster och stilen vi vill ha på fönstersmygarna exteriört är likt bilderna nedan med en tunn träram med vattbräda i trä.

Det jag undrar är ifall ni har några rekommendationer på hur man löser en sådan här konstruktion med avseende på fuktsäkerhet och lufttäthet?

Om ni ser bilden längst ner, som visar snittet, så ser ni hur långt vi har kommit än så länge.
Läraren tyckte vi skulle ha ett fönsterbleck i metall under vattbrädan, men jag får lite dålig känsla av den lösningen då vi har trä liggande rakt på metall som visserligen kommer leda bort vatten men då det inte har har någon genomsläpplighet så tror jag att trät kommer ruttna väldigt fort i det mötet.

Supertacksam för all hjälp jag kan få =)
 
  • Exteriör av hus med träpanel, smala fönster med träram och vattbräda i trä på en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfönster med tunn träram och vattbräda på en husfasad med vertikala träpaneler, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild på fönstersmyg med tunn träram och vattbräda samt fönsterbleck på husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggande teknisk ritning av fönstersektion i hus med dimensioner och delar benämnda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av fönsterdetaljer med märkningar för fönsterkarm, fönsterbleck och montageskenor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.