Hur hade ni löst detta?
Jag ska lägga nytt golv på detta golv. Golvlisten sitter bakom fjärrvärmerör. Hur får jag bort golvlisten och sedan installerar nytt efter att jag lagt nytt golv ovan på det gamla när jag inte kan flytta på metallrören?
 
  • Golvlist bakom fjärrvärmerör intill grå vägg och trägolv som diskussionsämne för golvprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är då säker på att listen sitter bakom rörklammern och inte bara är ursågad där? Oavsett så kan du lossa på rörklamrarna under byggtiden och sen sätta tillbaka dom när du är klar, med klamrarna borta borde det gå att lägga i nya lister ovanfrån. Sitter klamrarna i väggen bakom sågar du ur ett hack i den nya listen och passar in klamrarna efteråt.

Då lossar klamrarna med skruven som sitter i hålet, efter det kan du behöva spänna isär "locket" så delar den sig i två bitar.
 
  • Gilla
AmatörJohan
  • Laddar…
K Kdog skrev:
Är då säker på att listen sitter bakom rörklammern och inte bara är ursågad där? Oavsett så kan du lossa på rörklamrarna under byggtiden och sen sätta tillbaka dom när du är klar, med klamrarna borta borde det gå att lägga i nya lister ovanfrån. Sitter klamrarna i väggen bakom sågar du ur ett hack i den nya listen och passar in klamrarna efteråt.

Då lossar klamrarna med skruven som sitter i hålet, efter det kan du behöva spänna isär "locket" så delar den sig i två bitar.
Det är som du säger att det är ursågat och att rörklämmorna är skruvade i väggen.
Då gör jag så att jag skruvar loss rörklämmorna och använder en kofot(?) För att få loss golvlisten. Finns det bättre verktyg än kofot för att ta bort golvlisten? Listen är limmad och spikad in i väggen.
 
Kofot är nog bästa verktyget ja, speciellt om du inte är rädd om listerna eller tänk att spara dom. Ta den raka änden och hugg in ovanifrån, sen bänder du lite och ser om spikarna lossar men var försiktig så du inte bänder på rören. När spikarna lossnat kan du släppa efter lite och förhoppningsvis tittar då spikarna igenom listen så du kan dra ut spikarna med böjda änden på kofoten eller en hammare. Sen kan du lyfta upp listen bakom rören eller vika ut nederkanten och ta den under.

Beror ju lite på hur långa spikarna är med och det är lite svårt att se på bilden om listen är högre än själva rören.
 
  • Gilla
AmatörJohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.