Hej! Ska småningom lista taket på övervåningen, problemet för mig är att taket ser ut som på bild, alltså ett snedtak där själva sneddningen är målad/tapetserad och taket är panel. Hittade inga detaljbilder på hur listerna möter upp eller beskrivningar på hur man sågar. Tacksam om ni har bilder på listningen eller kan beskriva! /axel
 
  • Sovrumsinteriör med snedtak panelat i vitt, väggar med mönstrad tapet och markerad taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vad är det för lister du funderar över? Du tänker väl inte lista innerhörnet längs med väggen/taket
 
surris
Varför ska du sätta list där? Blir inget snyggt.
 
Bilden är en exempelbild och jag vill ha taket listat som på bild med kronlist. Är vinkeln på kronlisten mot snedtaket jag är fundersam över 😊
 
Bara att ta fram rubanken och hyvla bort lite av materialet vettja😉
Trälist som behöver hyvlas för bättre passform, med markerade områden där material ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir jiu inte helt symmetriskt och lite lurigt mot hörnen, men det fixar målaren.
 
Jag gjorde så här

Först sågade jag taklisten jag hade till en mindre modell i 45 graders vinkel med klyvsågen.

Sen tog jag massa spillbitar oc h prövade mig fram tills jag hittade bra vinkel och skarv, men det blir ju en konstig skarv men inget man märker.

Då körde jag med hålkälslist men fyrkantslist är ju ett enklare alternativ
 
  • Gilla
ghuubin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.