Hej,

Har en läcka i taket där en gammal genomföring för avluftning läckt under en längre tid.

hela taket och delar av råsponten kommer att bytas till sommaren. Så det handlar om att lappa och laga för att inte få några läckor fram tills dess.

Huset och taket är från 1945, vinden är kallvind med ca 200mm kutterspån som isolering. Extra mycket mot takfoten.

min tanke är;

utifrån
- ta bort takpannorna
- såga upp läkt vid området
- Skära upp pappen vid områden
- såga upp spånten vid området.
- sätta in ny spånt
- spika fast ny papp med pappspik
- slänga på vrålmycket asfaltsklister på skarvar och spikhuvuden
- ersätta läkten
- nya pannor

vad tror ni ? Några tips och tricks ? något jag glömt ?
 
  • Skadat trä i tak med synlig vattenskada och gammal genomföring för avluftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskadad råspont och balk i tak med synliga svartmögelfläckar och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry för sista bilden. Den är på innertaket och det är redan lagt. Det är yttertaket det handlar om
 
Under förutsättning att din avluftning fortfarande används varför inte bara göra något enkelt nu om det ändå bara ska vara rätt till sommaren? Vad du föreslår låter som rätt mycket jobb om fokus bara är att då det tätt och undviks vidare läckage. Är huven rät ska du inte behövs laborera med papp eller läkt

Skulle nog kollat på en huv för din avluftning i den modellen som du senare ska använda som du sen återanvänder och ev byt ut röret genom taket till den dimensionen som huven sluter tätt mot.
 
M myrstack skrev:
Under förutsättning att din avluftning fortfarande används varför inte bara göra något enkelt nu om det ändå bara ska vara rätt till sommaren? Vad du föreslår låter som rätt mycket jobb om fokus bara är att då det tätt och undviks vidare läckage. Är huven rät ska du inte behövs laborera med papp eller läkt

Skulle nog kollat på en huv för din avluftning i den modellen som du senare ska använda som du sen återanvänder och ev byt ut röret genom taket till den dimensionen som huven sluter tätt mot.
Sorry, glömde skriva att avluftningen ska bort. Badrummet ska byggas om. Det är också skälet till att jag är nojig för läckage. Hade varit tråkigt med läckage bakom nya badrummet.
 
Om den ska bort direkt hade jag nog bara slitit bort genomföringen och ersatt med pannor och gjort det enklast möjligt med läkt så pannorna varit kvar. Är badrummet kvar en stund och behöver avluftningen undersidan skulle jag nog då satsat på att laga det akuta läckaget med vad som nu krävs. Sikaflex eller liknande. Som du hör är jag inte förespråkare att ta fram en såg eller liknande utan att täta för stunden. Dels är det onödigt om du ändå har ditt takbyte på gång, sen är det inte så kul att starta ett större men tillfälligt projekt på tak vid denna årstiden
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.