Har köpt en gammal fin radiator till hallen men skulle behöva lite tips vad gäller inkoppling. Har vanliga 15 cu rör som stam, blir det ex konstigt att koppla på bussning för att få ner i dimension? Hur hade ni gjort?
 
  • Hand håller en bussning nära en gammal vit radiator med synlig röranslutning och avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump
 
Sätt bussning direkt i ventilen och returkopplingen till den dimension du vill ha. Finns ingen anledning att göra det på annat ställe.
 
Kanon tack för svar! Skulle du köra på 15 mm eller skulle du gå upp i dimension vid radiatorn. Tänker bara på utseende nu.
 
Går du rakt bakåt och in i väggen som det ser ut på bilden skulle jag ta 15 mm utan tvekan. Om det blir andra dragningar skulle jag också välja 15 mm men kanske tänka efter lite på hur det utförs tex de typiska s-bockarna som var vanliga vid denna typen. Och om utseendet verkligen ska spegla tidstypiskt skulle jag dra med järnrör fast kanske en dimension klenare för enklare jobb rent praktiskt.
 
Perfekt, tack för svar! Det kommer i princip bli rakt bak. Lite snett så att jag inte behöver borra i dörrfodret. Funktionen är ju viktigast, ville mest försäkra mig om att jag inte var ute och cyklade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.