Y
Villa nummer 2 har egen grävd brunn som är dålig.

Tänkte då koppla in den på villa 1 då den har generös brunn som är borrad.

Frågan är vilken dragning som vore bäst.

Bruna ska illustrera en bilväg.

1155151.jpg
 
Den översta skissen är den dragning jag hade valt.
Skulle du sälja någon av villorna så finns det inte någon gemensam rördragning som kan ställa till det.
 
Man bör kanske tänka sig att villorna kan bli mer självständiga i framtiden (antar att du har full kontroll över båda idag?). Om man antar att det i framtiden bor familjer i husen som vill vara så självständiga som möjligt.

Då går ju alternativ 3 bort direkt.

Alternativ 1 känns som det mest uppdelade alternativet.
 
Det beror givetvis lite på avstånden också, om det går åt orimligt mycket mer rör i alternativ 1, så är det kanske dumt att tänka fullt så långt frammåt.
 
Krilleman
Det är ju alltid bra att kunna köra husen individuellt oberoende av varandra, så här kommer lite idéer.

Enklast som jag tolkar det är att du kopplar in villa 2 som i sista bilden. Men det beror ju lite på om du har tillgång till hus 1 på ett lämpligt sätt och vilken dimension det är på den matningen. Samt hur långa sträckor vi pratar om.

Har du inte alltid tillgång till hus1 kanske dubbla servisventiler vara ett alternativ. Alltså mitten bilden för att undvika att gräva över vägen.

Dock så kanske första bilden är det bästa flödesmässigt.

Lite mer info om längder och befintlig dimension skulle underlätta!
 
Y
Jajust jag glömde skriva avstånden.

70m mellan pump och villa 1...
60m mellan pump och villa 2...
22m mellan villa 1 och villa 2...

Slangen mellan pump och villa 1 har en ytterdiameter på 41mm

oavsett val så kan vila 2 bli självständig genom kapa röret och borra eget hål.

pumpen är i min ladugård.

villa 2 står tom men kanske satsar på den så den kan hyrasut.
 
Krilleman
Om villa1 är ditt eget hus så finns det ingen anledning att gräva mer än mellan husen. Alltså 22m.

Var vattnet kommer in i villa1 så går det ju att koppla om så att varje villa har egen ventil så du kan stänga av varje individuellt. Självklar monterar du en "egen" ventil i villa2 också!
 
Y
klarar stammen detta... 41mm ytterdiametaren
 
Krilleman
Har du PEM eller galv? (jag antog att du hade PEM) som då iofs borde vara 40mm, närmsta galven är 42,4mm
 
Y
plast, så anar PEM... Inte helt omöjligt att jag slarvade lite med sjuktmåttet.
 
PEM40 klarar det utan problem.
 
Y
Dessa är rätt tåliga eller?

Tror vattnet frös engång för många år sedan. Om det blir spricka i slangen, smygläcker det eller storläcker det då?

Tror (inte vet) att jag tappar tryck men hydroforen och backventil osv är gamla så tror att den tappar vatten åt det hållet isåfall.

Har inte tagit tag och testat ha avstängd kulventil åt ett håll för se om jag har rätt eller fel om tryckfallet. Kanske bara dåligt med luft i hydroforen med.
 
Krilleman
PEM tål genomfrysning, så har det bara frysit någon enstaka gång ska det inte vara något problem med skada från frysning.

Jag har haft en sommarstuga som sugslangen till pumpautomaten brukar frysa vid riktigt kalla vintrar. Inga som helst problem när den tinat.

Lägg en 32 PEM till villa2. Det ska inte vara några problem
 
Jag hade valt alt 3. Om man säljer villa två så tecknar man ett avtal med den nya ägaren om att tillhandahålla vatten. Om denne vill bli helt självständig får denne fixa en egen brunn.

Har ni gemensam brunn är ni ändå sammankopplade.
 
Står tryckkärlet vid pumpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.