Har planer på att bila upp hela golvet och sänka det i ett rum nere i källaren istället för att bara byta rör och gjuta igen rännorna för detta.
Håller på att fundera på om jag tjänar något på det beroende på hur grunt jag kan lägga avloppet.

Det är 1 brunn nere i källaren samt 1 rör som kommer från boplanets köksvask som ska bli.

Befintlig höjd på avloppet kan jag inte göra något åt och undrar nu om jag kan gjuta in en del av avloppet i plattan och isåfall hur grunt jag kan lägga den. Plattan är tänkt att vara 10cm tjock. Och det är isåfall ca 1-2meter avlopp som skulle behöva gå upp en bit i plattan och resten ca 2meter ligga under plattan då fallet där tillåter det.

Det jag ritat med röd färg kommer ligga under plattan och det med grön färg skulle behöva gå upp en bit i plattan.

Är detta möjligt och hur högt upp i plattan på 10cm går det att lägga avloppet? Det kommer inte vara några tyngre saker som ska stå där. Klinker på ytan och inga tunga maskiner el dyl.

Ett upprivet golv i ett tvättrum som visar en avloppsrör, markerat med en röd och grön linje för att visa rörets riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Inga problem så länge du armerar över rören
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Inga problem så länge du armerar över rören
Hur mycket betong måste det vara ovanför röret, någon minimigräns förutom att armering ska få plats?
 

Bästa svaret

Det är ju egentligen bara täcksiktet till armeringen som ställer krav och det är 25mm betong ovanför armeringen, så beroende på hur tjock nät du använder så får räkna.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.