Jag skall sätta upp en köksfläkt som har anslutning för 150mm rör och "maximal kapacitet vid ventilation: 679 m³/t max luftcirkulations mängd: 565 m³/h" (enligt manualen). Denna skall anslutas till en frånluftshuv på taket.

Den huv jag blivit rekommenderad finns i två utföranden med rör i antingen 125 eller 160 mm.

Min fråga är således skulle 125mm räcka eller förlorar jag kapacitet på fläkten då? :(

Den grövre huven är förstås dyrare så jag vill inte välja den i onödan,,, :)

Det finns ett diagram hos leverantören men jag begriper det inte:
Luftdiagram.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag väljer att gå på 160mm antar jag att jag bör sätta övergången från 150 mm till 160 mm så nära fläkten som möjligt för att dra nytta av det lägre motståndet i röret och om jag väljer 125 mm så sätter jag övergången så nära huven som möjligt för att få minsta möjliga nackdel av den mindre diametern eller spelar det ingen större roll (avståndet är kort i mitt fall bara drygt en meter)?
 
Redigerat:
En kåpa som sitter mot vägg och med plåtar ner på sidorna för god osuppfångning klarar sig med 30-40l/s.
En frihängande designkåpa mitt i köket utan god osuppfångning kan behöva 200l/s och uppåt för att fungera tillfredställande.
Så beroende på vilken typ av kåpa du har ska du välja rör och huv.
Din fläkt levererar ju precis mitt i mellan dom två huvar du har länkat till. Personligen hade jag valt 160 för att slippa höga tryckfall och onödigt ljud på fullfart.

Glöm inte heller att du ha in lika mycket luft som du suger ut när du kör med fläkten.
Inte för att det är ett krav utan för att du ska få kåpan att fungera bra.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Då skall jag inte vara dumsnål utan satsa på den större modellen (skillnaden i pris är inte så stor heller) - tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.