Y
Efter att lyckats få ut gräsklipparen efter att ha flyttat på endel prylar, så hittade jag en oanvänd klotgrill. Detta ihop med väder och hungrande mage gav mig lusten att utmana ödet med att grilla på egen hand. Sist jag testa blev det ett mindre eldhav som oväntat vällde upp (haha).

Väl inne i butiken möttes jag av en mängd olika produkter, och jag undrar ju givetvis vilka som kommer ge mig bäst odds med att lyckas detta projekt.

1. Det fanns grillkol eller briketter, ena nämnde långvarig glöd andra lättantändlig. Varför finns inte mixpåsar och vad är bäst utav dessa?

2. Sen fanns då olika produkter för att tända kolet med, gelepåsar och någon slags tänd-duk. Jag antar att man måste spruta tändvätska på kolet vilketsom? Är det då någon vits med dessa ting isf? Stod och kikade på en grill som det ingick en elektrisk kol-tändare, är de smidiga?

3. Så fanns det olika tilbehör, som ett metallrör man hade kolet i, någon tändgrej under, som jag tolkade det var det för intensiv glödga kolet för sedan släppa i grillen. Värt pengarna?

4. Och tusan vad dyrt de grill-skyltade kött-produkterna är. Vad är enkelt och gott att börja öva på som inte kostar skjortan? Samt vilka grönsaker är goda att grilla.

5. Vad mer än bakpotatis funkar att värma i grillen?


Ja, kort och gott. Vad är bra recept på en start i ens grill-karriär. ;)
 
M
1. Briketter brinner lääääänge, å är ett måste i mindre grillar, om det ska grillas mycket. Annars ger kol rätt mängd gift, som förhöjer njutningen, å är att föredra för äkta gourmeter.
2. Mer en känslomässig historia, kring hur det ska grillas.
Allt fungerar å allt har sina för/nackdelar.
Själv använder jag tändvätska eller nåt liknande. El hör inte hemma vid riktig grillning.. annars är eltändarna jäkligt bra, å ger snabbt jämn å fin glöd..., men klar nördvarning!
3.Fnys!! Nån skitpryl för amatörer, verkar hålla nördstatus, å inget jag ens skulle titta åt.
4. Flintastek, korv i alla former, riktig falukorv slår det mesta, fläskkarre.
Fläsk är det lättaste köttet från däggdjur att grilla. Det finns en mängd grönsaker som blir goda grillade.., eg inget som blir dåligt.
Men välj det som har någorlunda med substans, annars blir det bara nåt litet skrumpet kvar att servera..
I princip allt! Det är ju eg den metod som våra förfäder lärde sig att laga mat på, när dom väl lyckats tämja elden. Så testa dig fram, "allt" går att grilla, det är ju det som är så kul med en grill, d.v.s alla kan bli mästerkockar.

magentis..
 
Redigerat:
Thomas59
Men snälla magentis inte ska du skoja med en nybörjargrillare.

Du börjar bra med brikettråden men tändvätska? det hör inte hemma i matlagning.

Tändrör är dock bra, kanske det bästa och miljövänligt. Eltändareär ok och varmluftpistol funkar faktiskt.

Sen går det verkligen snett. Flintastek, falukorv och fläskkarré hör inte hemma på grillen om du inte sitter på en husvagnscamping och det enda som är öppet är Statoilmacken.

Är det en prisfråga så testa då istället at grilla grönsaker och/eller rotfrukter, det mesta funkar, majskolvar, grillad lättkokt färskpotatis med smör och flingsalt, kronärtskocka osv.

Lite mer i plånkan, köp tex lax, brukar gå att hitta billigt. Lättgrava i en timme och grilla=mums. Annars är kyckling ett bra och billigt alternativ. Köp INTE kycklingfile, det blir bara torrt och bränt. Nä köp lårfile, kycklinglår eller kycklingvingar. Ner i en plastpåse och häll på några matskedar Ajvar relish och en skvätt olja, marinera i en timme och grilla=mums. Kycklinglåren snittar du med en kniv så marinaden kommer åt och det gör också att grilltiden minskar.

Släng sen på några halverade persikor där du doppat snittytan i farinsocker så har du en festmåltid.
 
Y
Aha, trodde det var ett himla slit att få glöd på kolet fast när man hör eltändare och varmluftpistol så känns det ju som om kol var känsligt och blev glödande för minsta lilla. :)

Hur rengör ni era grillar sen då?
 
Kycklingfilé blir inte torr om man grillar den till rätt temperatur, 77 grader eller strax därunder så blir den finfin. Grillar dock med stängt lock och öppna ventiler så blir det bättre värme.

Rengöring så brukar jag dra att par drag med stålborste före och efter grillning. Se bara till att slänga på gallret en stund innan du lägger på det som ska grillas så gallret blir riktigt varmt så alla bakterier dör.
 
Bezt skrev:
Kycklingfilé blir inte torr om man grillar den till rätt temperatur, 77 grader eller strax därunder så blir den finfin. Grillar dock med stängt lock och öppna ventiler så blir det bättre värme.
Just så. Kycklingfile är det vi grillar mest faktiskt. Fruktansvärt gott. Vi har faktiskt nästan slutat äta kyckling på vinterhalvåret när man inte orkar grilla lika ofta. Thomas59, grillar man knasigt smakar det skit, det är inte matens fel.....;)


1. Bricketter är det som gäller. Låt dig inte luras av annat.
2. Eltändare kör jag med. Miljövänligt, förutsägbart (i tid räknat, det tar alltid 15 min), perfekt resultat varje gång.
3. Nej.
4. Vi är rätt enkelspåriga faktiskt, kycklingfile och fläskfile är det som oftast ligger på grillen även om en oxfile eller entrec ibland får smaka grillgaller också. Tveka heller inte att grilla lite korv eller hamburgare när tillfälle ges, allt behöver ju inte vara så avancerat. Fisk blir ju också väldigt gott för den som kan och vill....
5. Allt

Skaffa dig en bra grilltång. Spetsarna ska se ut som på denna http://www.landmann.se/tillb/redskap/0290/grilltang/

Kom också ihåg att klotgrillen från bensinmacken funkar lika bra som en weber för flera tusen, även om det kanske inte är lika roligt....
 
Redigerat:
Mikael_L
Grilla for dummies .... :D

Kol och tändmetoder har jag ingen åsikt om, allt funkar väl ...
En gång köpte jag nå billiga briketter från ... tja minns inte, nåt lågprisställe iaf, dom var inte roliga. Luktade illa när dom fått "fin glöd", nästan som att dom blandat in granulerade bildäck eller nån annan skit. Efteråt var inte heller askan sådär vitgrå utan gul. Slängde bort skiten och har varit mer misstänksam mot briketter sedan dess. Men jag har bara råkad ut för nåt likn. denna enda gång.

Nybörjarens vanligaste misstag är att köra för hett = bränd yta + nästan ofärdig inne.
Jag brukar sätta kol endast i halva grillen, på ena sidan. Så grillar jag upp en fin och nästan klar yta över glöden, drar bitarna åt sidan för att bli färdiga på lägre temp.
Vissa saker, typ majskolvar hamnar aldrig över själva glödbädden, möjligen ett litet tag i randzonen. Ja egentligen alla grönsaker, dom har väl inget att vinna på lite bränd yta nånstanns? :surprised:

OK, steg för steg:
1. Öppna spällen, tänd, inget lock på.
2. Vänta (längre än du tror), när kolen har en vit yta av aska runt om är det klart (själv tjuvstartar jag lite, nästan alltid :D)
3. På med locket ca en minut, fortfarande med öppna spjäll, detta för att "kväva" ner glöden en aning, det brukar vara snäppet för varmt med "perfekt" glöd. (Men detta är säkert grillberoende, men har varit så för mig)
På med grejerna, det som tar lång tid först (tjocka bitar, majs, lök). Köttbitarna får först yta över glöden, dras sen åt sidan.
På med locket när du inte jobbar med grillytan längre.
Nu får du laborera lite med locket (på/av) och dina grillbitar, så det inte blir för kallt (min grill iaf kväver bort nästan all glöd ifall locket är på för länge).
4. När det börjar närma sig klart kan du skära ett litet snitt i tjockaste köttbiten för att kolla om det är klart. I närheten av ben tar det också längre tid.
5. Stäng spjällen, på med locket. När grillen varit kall på utsidan i en timme kan du ställa undan den torrt. Nästa gång fyller du bara på med så mycket kol som glödde bort sist.

Kyckling är inte lätt att grilla, lätt att bränna. Undvik som nybörjare.
Några bitar fläskkarré som varit i vitlöksmarinad en timme (eller en hel dag i kylskåpet) är ju hur mums som helst.
Glöm inte hamburgare. Går att göra riktigt goda sådana.
(Hamburgare, kvibille ädelost, rödlök, tomat och lite sallad, gud va hungrig jag blir nu ... :))
Lök, majskolv, tomat, stora champinjoner, grönsakspaket i folie ...
Ta fram allt som ska grillas en halvtimme innan, likväl som vid stekning så blir kött bäst om det är rumstempererat.
Som nybörjare, håll det enkelt. Det är tillräckligt komplicerat att hålla rätt på två saker på grillen (typ kött + lökhalvor), ta i mer och mer allteftersom du känner dig varm i kläderna.

Håller man på hemma är ju lite pommes eller potatisklyftor i ugnen lätt och OK. Potatissallad, favoriten vid KIS-grillning (keep it simple), men prova att göra egen potatissallad någon gång. Kokt potatis, creme fraiche, 1-2 msk majonäs, salt peppar och ev purjo eller rödlök.

Skaffa en grilltång. Många har typ en sådan här :
0077331237136765568403891784854956098459.jpg
Men jag tycker dom är lite jobbiga, då man måste ödsla en del kraft mot fjädern, så jag föredrar ungefär sådana här varianter: grilltang.jpg

Men en tång är ett måste !
 
Redigerat:
Vill du veta mer om grillningens ädla konst så titta på http://www.grillweb.se/... Själv är det riktig BBQ som gäller fn.dvs låg temperatur och länge... köttet blir mört så det smälter i munnen och har en lätt röksmak och knaprig yta. Mums...
 
Thomas59
Nu pratar vi med en nybörjare eller hur!

Jag håller med om att kycklingfiléer,rätt tillagade, är mycket goda och ligger ofta på vår grill.

Precis som med kött luras man dock att tro att det är "filéer", de dyraste bitarna som är godast. Normalt sitter en hel del, det mesta faktiskt, av smaken i fettet. Filéerna på kycklingen, gäller även kött givetvis, är normalt de magraste styckdetaljer (innehåller minst fett) och således också minst smak. Fördelen med filé är å andra sidan att den, vid rätt tillagning, blir mör redan vid vid korta tillagningstider. Grilla för länge och med för hög temp så blir det torrt och därefter segt.

Ska man nu ändå använda filéer och inte vill ha dem brända och torra gäller att snabbt ge dem färg och därefter färdiggrilla dem på medelhögvärme med indirekt grillning.

Viktigt med kyckling och fläskkött är att dessa måste vara genomstekta. Köttsaften som tränger ut om man sticker en teststicka i köttet, skall vara klar inte röd eller rosa. Med lite vana kan man enkelt trycka lite med grilltängen på det man grillar för att känna om det är klart då man helst inte vill sticka/skära i det man grillar då det ligger på grillen.

En annan tråkig sak med kycklingfiléerna är att fram för allt dessa injeceras med vatten i stora mängder. Upp till 20% (ibland mer om man väljer no-namelågris) för lösfrysta filéer.

Nu har man även börjat injecera färsk kyckling med vatten vilket är ett hån mot konsumenterna och fullständigt obegripligt, men producenterna tjänar mer pengar.

Testa en Bosarpskyckling som inte är vattenskadad så förstår ni. Sen vill ni aldrig ta i en kronfågelfilé igen.

Nog om kycklingfiléer. Kycklingklubbor, lårfile (som egentligen är nedre delen av en kycklingklubba med benet borttaget och utfläkt till en bit som är ca 1 cm tjock och 5x10 cm i format) innehåller mer smak, och blir inte lika lätt torr och trådig. Dessa styckdetaljer är också billigare vilket jag gissade var viktigt för trådskaparen.

Korv i nästan alla former och färdigköpta hamburgare är också vattensjuka. Det har väl alla som köpt en stor fin färdiggjord hamburgare som sen krymper med 50% fått erfara.

Be istället handlaren mala lite högrev och gör burgarna själva, jag lovar det blir enorm skillnad.

Jag påstår således inte att kycklingfiléer, korv och annat som är vanligast på grillen blir dåligt utan bara att det finns bättre alternativ om man har lite koll, och det blir inte dyrare.

Visst, oxfile och entrecote är gott men nu pratade vi ju budget och då går dom bort. Fläskött, eller förresten allt kött som måste genomstekas blir lätt torrt om det grillas för länge.

Testa förresten billig flankstek vid tillfälle. Det är kanske inget för nybörjaren men blir oerhört gott och man prickar rätt med värme och tillagningstid. Köttet ska vara precis rosa på gränsen till genomstekt. Grilla 1 min för länge så blir det bara torrt och trist.

Briketter är det som gäller och klotgrill är mycket bra. Även de billiga varianterna även om dom kanske inte håller lika länge. Alla ventiler öppna är det som gäller. Reglera istället värmen genom att lägga briketterna som en skidbacke så får du allt från enmycket het sida till en sida som passar för färdiglagningen. Ge maten färg på toppen av skidbacken och flytta den sedan till andra sidan för färdiglagning med svagare värme, eller indirekt värme som det också kallas. Klotgrillen ska alltid ha locket stängt och frestas inte att glänta på locket i tid och otid. Vänd en gång det räcker.

Gallret ska, som påpekats vara hett och väl rengjort. Maten som ska tillagas ska ha rumstemperatur och vara torrt. Kladdiga marinader är en styggelse. Torka av köttet innan det läggs på grillen. Har det en tendens att fasta kan man ta en hushållpappersbit med lite olja på (ej olivolja) och gnida gallret precis innan bitarna läggs på.

Marinader är svårt överskattade. Marinad har generellt sett svårt att tränga in i köttet och kryddor och annat som finns i marinaden bränns lätt om marinaden rinner runt biten man lägger på grillen. De flesta som marinerar vill ju ha med marinaden på köttet som mest blir kladdigt och får en sämre yta. Man vill generellt ha en torr yta, eller ytterst lite olja på det som ska grillas. Testa en glace istället. Den penslas på det man grillar i slutet av grillningen.

Normalt ska kött och fågel som grillas ges tid att vila lite efter grillningen. Ta bitarna från grillen och lägg dem i dubbla lager folie i 5-15 minuter. Längre tid för hela styckdetaljer, kortare för portionsbitar. Det gör enorm skillnad.

Grillgallret skrapas av efter grillning och kan sedan bäst rengöras genom att läggas på en genomblöt tidning med ytterligare en genomblöt tidning ovanpå. Dagen efter är det i princip bara att skölja av gallret så är det 100% rent. Inga "medel" behövs.
 
Y
oj oj vad med information. Tackar för detta. Ni var nästan för hänsynsfulla berörande mitt undvikande av de kötter som var skyltade som färdigförberedda för grill pga att jag ansåg priset var högt.

Fast vad anser ni egentligen om färdigmarinerat kött, varnade dom inte för det för något år sedan?

Förvisso snappa jag allt upp Thomas glace råd men ställer denna frågan ändå. ;)
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
Fast vad anser ni egentligen om färdigmarinerat kött, varnade dom inte för det för något år sedan?
Jag säger Nja ... Inte för bakterierisken utan mest för att allt smakar likadant då, typ ... :)

Men i förrgår blev det en flintastek ändå, för att det blev så enkelt. ;)
 
Färdigmarinerad kan väl funka i nödfall om man torkar bort marineringen innan man lägger det på grillen och penslar på lite glaze/bbqsås när dom nästan är klara...
 
Thomas59
Färdigmarinerat är väl en bekvämlighetsfråga. Riv upp förpackningen och lägg på grillen sen är det klart. Snabbt, lätt och enkelt men kanske inte så gott. Man skulle ju kunna hävad att färdigmarinerat är dyrare men så är inte alltid fallet. Eftersom producenten trots allt måste tjäna pengar kan man väl då kanske dra slutsatsen att köttet är sämre eller, hemska tanke, man färdigmarinerar gammal kött för att dölja att det är slemmigt och luktar surt.

Med tanke på de senaste årens skriverier om köttproducenternas och butikskedjornas skrupulösa svindleri vad gäller hantering och datummärkning ligger väl en sådan misstanke inte långt bort.

Nej rata det färdigmarinerade. Köp då hellre billigare bitar av bättre kvalitet och krydda själv.
Med rätt tillagning blir det alltid bättre.

Kött ska helst vara lite mörkt i färgen, fast i konsistensen och lukta gott. Gärna med lite fettmarmorering. Det ger smak och bidrar till ett saftigt slutresultat.

En entrecote som är ljusröd, lös som en lovikavante, luktlös och utan marinering är då troligen ett sämre köp än den färdigmarinerade flintasteken på Statoil.
 
Y
Nu har jag kommit så långt så jag har köpt brigetter, geletändvätska och avlång tändare SAMT "amatör eltändare". Fann inga vettiga grilltänger osv.

Fast när jag stod i kön så blickade jag sketpiskt på amatöreltändaren och blev fundersam hur tusan jag ska placera denna raka pryl ner i en klotgrill, för poängen är väl att man ska bädda ner den i kolet... törs man böja en sådan eller blir det en sprakande kortsluting då, haha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.